Sponsorkö hos United

Vodafone lämnar Manchester United. Klubben går miste om 125 miljoner kronor om året, men nya företag står på kö för att ta över matchtröjan.
- Det finns ingen klubb i världen som har en tröja som är en lika stor ikon som vår, säger marknadschefen Andy Anson.


I fyra år har Vodafone och United varit ett par, och där 125 miljoner kronor utväxlats årligen. Men nu väljer Vodafone att sponsra Uefa Champions League istället.

De sportsliga motgångarna minskar inte värdet. Trots uteblivna framgångar i såväl Premier League    och Champions Legue är Uniteds varumärke exceptionellt tungt världen över.

– Vi för diskussioner med ett flertal sponsorer i världsklass och känner oss väldigt självsäkra i att kunna presentera ett nytt avtal i närtid..

Brittiska tidningar uppger dock Nike funderar på att avsluta sitt kontrakt med klubben. Ett avtal som egentligen gäller 13 år, men sex år räcker tycker Nike. Det skulle innebära en smäll för United på 2,4 miljarder kronor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.