Ny huvudsponsor för damfotbollen
Folksam har tecknat ett utökat samarbetsavtal med Svenska Fotbollförbundet. Uppgörelsen sträcker sig fram till och med 2010 och satsningen riktas mot svensk dam- och flickfotboll. Det har UInte framkommit hur mycket avtalet är värt.
Folksam blir officiell partner till damlandslaget och huvudsponsor av Damallsvenskan. Folksam får bland annat rättigheterna till reklam på samtliga damallsvenska lags match- och träningströjor samt på arenorna. Dessutom startas ett gemensamt projekt med målet att förebygga knäskador hos unga fotbollstjejer.
– Som idrottens försäkringsbolag känns satsningen på dam- och flickfotboll viktig för Folksam. Fotbollen engagerar och aktiverar många människor, och det ligger i tiden att damfotbollen uppmärksammas än mer än tidigare, säger Mats Andersson, sponsringsansvarig hos Folksam.
På Svenska Fotbollförbundet ser man Folksam som en långsiktig och naturlig samarbetspartner.
– Det är glädjande att Folksam valt att ytterligare utöka samarbetet med svensk fotboll och att damfotbollen får en stark och engagerad samarbetspartner genom Folksams satsning, säger Jan Larsson, marknadschef, Svenska Fotbollförbundet.
Hos Elitföreningen Damfotboll, som är damelitklubbarnas intresseorganisation, gläds man åt Folksams satsning på Damallsvenskan.
– Det är oerhört värdefullt att Damallsvenskan nu fått en huvudsponsor. Att Folksam genom sin satsning visar att de ser marknadsvärdet i damfotbollen kan förhoppningsvis bana väg för fler aktörer, menar EFD:s ordförande Susanne Erlandsson.
1,6 miljoner idrottsaktiva är försäkrade genom Folksams samarbete med idrottsförbunden. Det första avtalet med idrottsrörelsen tecknades 1936. Samarbetet med Riksidrottsförbundet, dess distriktsförbund och specialidrotter är ryggraden i Folksams samarbete med idrottssverige.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.