Hemlig PR-plan bakom Martas ja
Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.
– Jättekul. Jag trivs jättebra, sa Marta efter att hans lag avslutat säsongen med 5-3 mot tvåan Djurgården.
Egentligen blev hela uppgörelsen klar tidigare i veckan, men allt hemlighölls och från ansvarigt formades PR-taktiken.
Marta skulle själv inte säga något förrän efter lördagens match och i samband med att klubben fick SM-pokalen vid matchen i Stockholm. Därmed skulle tillkännagivandet få maximal effekt med tv-intervjuer och mycket press. Hon förmedlade själv nyheten genom att vara klädd i en tröja med texten ”Marta klar 08”. Lika fräckt var klubbens initiativ att i sista matchen spela i en specialtryckt guldfärgade dress. Och när väl nyheten presenterades kablade sponsorerna ut PR-texter om att det var just deras respektive förtjänst att Marta blir kvar på de svenska arenorna.
Ett av företagen som har ökat sin sponsorinsats är Volkswagen. Dels via Volkswagen Sverige som förser alla spelare i Umeå med bilar och dels lokala återförsäljaren, Motorcentralen.
- Vi såg det som en självklarhet att hjälpa till att rädda Marta kvar i Umeå, säger Sune Joelsson, försäljningschef Motorcentralen i Umeå.
Volkswagen har blivit Umeås huvudsponsor och tog beslutet att utnyttja PR-värdet som ett av de företag som agerade med kraft när oron runt Marta ökade.
- För oss som samarbetspartner till svensk damfotboll är hon guld värd, fastslog Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.
Puma är också ett företag som har stor betydelse för att Marta stannar ytterligare en säsong. Skoföretaget har förlängt kontraktet med klubben, men framför allt försäkrat sig om världens bästa damfotbollsspelare som reklambärare.
- Det är med stor spänning vi fortsätter den här otroligt givande resan, säger Rickard Kull, Marketing manager på Puma Nordic.
Marta har i flera år varit landets bäst betalda damfotbollsspelare, men får nu ytterligare löneökning och uppgifter gör gällande att hon tjänar drygt 100 000 kronor i månaden.
- Allt känns helt fantastiskt. Dels givetvis för att världens bästa spelare nu är klar för sin femte säsong hos oss, men lika fantastiskt är det stora stöd som vi har fått från såväl företag som privatpersoner i vårt arbete att kunna behålla Marta i Sverige och Umeå IK, säger Umeås sportchef Roland Arnqvist.
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.