Hemlig PR-plan bakom Martas ja

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

Marta blir kvar i Umeå. Att världens bästa damfotbollsspelare har gett klartecken är en följd av att flera sponsorer har agerat och det intensiva arbetet kulminerade på lördagen när en PR-plan startade.

 

– Jättekul. Jag trivs jättebra, sa Marta efter att hans lag avslutat säsongen med 5-3 mot tvåan Djurgården.

Egentligen blev hela uppgörelsen klar tidigare i veckan, men allt hemlighölls och från ansvarigt formades PR-taktiken.

Marta skulle själv inte säga något förrän efter lördagens match och i samband med att klubben fick SM-pokalen vid matchen i Stockholm. Därmed skulle tillkännagivandet få maximal effekt med tv-intervjuer och mycket press. Hon förmedlade själv nyheten genom att vara klädd i en tröja med texten ”Marta klar 08”. Lika fräckt var klubbens initiativ att i sista matchen spela i en specialtryckt guldfärgade dress. Och när väl nyheten presenterades kablade sponsorerna ut PR-texter om att det var just deras respektive förtjänst att Marta blir kvar på de svenska arenorna.

Ett av företagen som har ökat sin sponsorinsats är Volkswagen. Dels via Volkswagen Sverige som förser alla spelare i Umeå med bilar och dels lokala återförsäljaren, Motorcentralen.
- Vi såg det som en självklarhet att hjälpa till att rädda Marta kvar i Umeå, säger Sune Joelsson, försäljningschef Motorcentralen i Umeå.

Volkswagen har blivit Umeås huvudsponsor och tog beslutet att utnyttja PR-värdet som ett av de företag som agerade med kraft när oron runt Marta ökade.
- För oss som samarbetspartner till svensk damfotboll är hon guld värd, fastslog Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.
Puma är också ett företag som har stor betydelse för att Marta stannar ytterligare en säsong. Skoföretaget har förlängt kontraktet med klubben, men framför allt försäkrat sig om världens bästa damfotbollsspelare som reklambärare.
- Det är med stor spänning vi fortsätter den här otroligt givande resan, säger Rickard Kull, Marketing manager på Puma Nordic.

Marta har i flera år varit landets bäst betalda damfotbollsspelare, men får nu ytterligare löneökning och uppgifter gör gällande att hon tjänar drygt 100 000 kronor i månaden.

- Allt känns helt fantastiskt. Dels givetvis för att världens bästa spelare nu är klar för sin femte säsong hos oss, men lika fantastiskt är det stora stöd som vi har fått från såväl företag som privatpersoner i vårt arbete att kunna behålla Marta i Sverige och Umeå IK, säger Umeås sportchef Roland Arnqvist.

 

 

 

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.