Första april-skämtet som var sant
– Borås stad har lovat att hamburgerrestaurangen stänger, sa Sture Svensson i arrangörskommittén till Borås Tidning och bekräftade uppgifterna.
Många har reagerat med ilska och reaktionen blir inte mindre när det framkommer dokument som visar det riktiga.
Där regleras reklam och marknadsföring och att Uefa ger Borås Stad dispens anser bedömare är uteslutet.
”Skydda våra sponsorer”
Enbart Uefasponsorer får exponeras på arenorna och att Max-restaurangen ligger i Arena-komplexet i Borås har mindre betydelse.
– Vi måste skydda våra sponsorer, jag kan inte tänka mig någon kompromiss. Det vi kallar ”clean arena” gäller alla stora Uefaarrangemang, så är det på alla Champions Leauge-matcher och andra stora fotbollsarrangemang i Uefas regi, säger Peter Nordenström, ansvarig för Uefa marknadsaktiviteter.
I BT ger han exempel på liknande fall vid EM i sommar:
– I Bern, som är en spelarena, finns ett stort köpcentrum på arenan. Hela affärskomplexet kommer att ha stängt matchdagarna under EM.
Det krav som nu gäller är att Max måste ha täckt sina reklamskyltar, inget varumärke får synas, och restaurangen ska hållas stängd under de fyra aktuella matchdagarna i Borås. Fast i mellandagarna går det bra att sälja hamburgare…
Borås Stad borde ha sett klausulen
Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska Fotbollsförbundet, kan inte annat än bekräfta regelverket:
– Det är Uefas affärsidé att bara marknadsföra sina egna sponsorer. På så sätt har Uefa har ökat sina intäkter och nu betalar organisationen tillbaka pengar till de klubbar som har spelare med i Uefas turneringar. Så om Anders Svensson blir uttagen till EM i sommar kommer Elfsborg att få en del pengar av Uefa, säger Lars-Åke Lagrell.
Det är uppenbart att Borås stad borde ha uppmärksammat klausulen i det ursprungliga avtalet.
– Det framgick tydligt i ansökan vilka krav som gällde den kommersiella delen av projektet, säger Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets Organisationschef för U21-EM 2009, till Borås Tidning.
En annan konsekvens av Uefas regler är att när Swedbank Arena i Malmö är färdigbyggd och ska användas vid U21-EM blir det under benämningen ”Officiell U21-arena”. Allt för att dölja icke officiella EM-sponsorer.
McDonalds stöder Max
I Borås protesterar många personer och nu får Max oväntad stöd av – McDonalds.
– Alla affärer på Knalleland bör vara öppna under EM-turneringen säger Ulf Wallengren, ägare till tre McDonaldsrestauranger i Borås, samt ordförande i Knallelandsföreningen.
– McDonald’s Sverige har tagit kontakt med McDonald’s Europa för att reda ut vilka möjligheter det finns att övertyga Uefa om att inte kräva att Max och Harald Nyborg ska behöva stänga fyra matchdagar under EM. Vi måste också reda ut vilka juridiska möjligheter det finns att gå vid sidan av avtalet mellan UEFA och sina sponsorer, säger Ulf Wallengren.
Kommunledningen i Borås med kommunalråden Ulrik Nilsson (m), Ulf Olsson (s), och fritidschefen Hans Forsman har träffat Ulf Wallengren och diskuterat ärendet.
Då framkom det att McDonald,s försöker rädda arrangemanget – och Max.
– Det är obefogad kritik att vi i Borås skulle kräva att Max skulle stängas. Därför agerar jag nu direkt mot McDonald’s Sverige och Europakontoret för att försöka hitta en lösning säger Ulf Wallengren.
– Det skulle vara jättetrist om Borås skulle gå miste om turneringen bara för att det finns ett centralt regelverk som Uefa satt upp för sina stora världsarrangemang.
Ulf Wallengren har själv fått kritik.
– För mig personligen har det varit en jobbig tid. Att få kritik för att vårt företag i Borås skulle försöka sätta käppar i hjulet för EM-fotbollen är en fråga som jag inte haft en chans att påverka.
Max vd Richard Bergfors ser positivt på McDonald’s försök till en lösning och berättar också om ett överflöd av sympati från omgivningen, med allt från samtal till flera hundra mail med uppmaningen att inte ge upp.
Läs mer
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.