Första april-skämtet som var sant

Det vare ett aprilskämt, trodde många. Men sanningen var den att Uefa hänvisade till ett reglemente och därför gav hamburgerrestaurangen Max order om att slå igen i Borås under U21-EM i fotboll eftersom företaget inte hör till turneringens sponsorer.

– Borås stad har lovat att hamburgerrestaurangen stänger, sa Sture Svensson i arrangörskommittén till Borås Tidning och bekräftade uppgifterna.

Många har reagerat med ilska och reaktionen blir inte mindre när det framkommer dokument som visar det riktiga.
Där regleras reklam och marknadsföring och att Uefa ger Borås Stad dispens anser bedömare är uteslutet.

”Skydda våra sponsorer”

Enbart Uefasponsorer får exponeras på arenorna och att Max-restaurangen ligger i Arena-komplexet i Borås har mindre betydelse.

– Vi måste skydda våra sponsorer, jag kan inte tänka mig någon kompromiss. Det vi kallar ”clean arena” gäller alla stora Uefaarrangemang, så är det på alla Champions Leauge-matcher och andra stora fotbollsarrangemang i Uefas regi, säger Peter Nordenström, ansvarig för Uefa marknadsaktiviteter.

I BT ger han exempel på liknande fall vid EM i sommar:
– I Bern, som är en spelarena, finns ett stort köpcentrum på arenan. Hela affärskomplexet kommer att ha stängt matchdagarna under EM.

Det krav som nu gäller är att Max måste ha täckt sina reklamskyltar, inget varumärke får synas, och restaurangen ska hållas stängd under de fyra aktuella matchdagarna i Borås. Fast i mellandagarna går det bra att sälja hamburgare…

Borås Stad borde ha sett klausulen

Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska Fotbollsförbundet, kan inte annat än bekräfta regelverket:

– Det är Uefas affärsidé att bara marknadsföra sina egna sponsorer. På så sätt har Uefa har ökat sina intäkter och nu betalar organisationen tillbaka pengar till de klubbar som har spelare med i Uefas turneringar. Så om Anders Svensson blir uttagen till EM i sommar kommer Elfsborg att få en del pengar av Uefa, säger Lars-Åke Lagrell.

Det är uppenbart att Borås stad borde ha uppmärksammat klausulen i det ursprungliga avtalet.

– Det framgick tydligt i ansökan vilka krav som gällde den kommersiella delen av projektet, säger Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets Organisationschef för U21-EM 2009, till Borås Tidning.
En annan konsekvens av Uefas regler är att när Swedbank Arena i Malmö är färdigbyggd och ska användas vid U21-EM blir det under benämningen ”Officiell U21-arena”. Allt för att dölja icke officiella EM-sponsorer.

McDonalds stöder Max

I Borås protesterar många personer och nu får Max oväntad stöd av – McDonalds.

– Alla affärer på Knalleland bör vara öppna under EM-turneringen säger Ulf Wallengren, ägare till tre McDonaldsrestauranger i Borås, samt ordförande i Knallelandsföreningen.

– McDonald’s Sverige har tagit kontakt med McDonald’s Europa för att reda ut vilka möjligheter det finns att övertyga Uefa om att inte kräva att Max och Harald Nyborg ska behöva stänga fyra matchdagar under EM. Vi måste också reda ut vilka juridiska möjligheter det finns att gå vid sidan av avtalet mellan UEFA och sina sponsorer, säger Ulf Wallengren.

Kommunledningen i Borås med kommunalråden Ulrik Nilsson (m), Ulf Olsson (s), och fritidschefen Hans Forsman har träffat Ulf Wallengren och diskuterat ärendet.

Då framkom det att McDonald,s försöker rädda arrangemanget – och Max.

– Det är obefogad kritik att vi i Borås skulle kräva att Max skulle stängas. Därför agerar jag nu direkt mot McDonald’s Sverige och Europakontoret för att försöka hitta en lösning säger Ulf Wallengren.

– Det skulle vara jättetrist om Borås skulle gå miste om turneringen bara för att det finns ett centralt regelverk som Uefa satt upp för sina stora världsarrangemang.
Ulf Wallengren har själv fått kritik.

– För mig personligen har det varit en jobbig tid. Att få kritik för att vårt företag i Borås skulle försöka sätta käppar i hjulet för EM-fotbollen är en fråga som jag inte haft en chans att påverka.

Max vd Richard Bergfors ser positivt på McDonald’s försök till en lösning och berättar också om ett överflöd av sympati från omgivningen, med allt från samtal till flera hundra mail med uppmaningen att inte ge upp.

Läs mer

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.