Första april-skämtet som var sant
– Borås stad har lovat att hamburgerrestaurangen stänger, sa Sture Svensson i arrangörskommittén till Borås Tidning och bekräftade uppgifterna.
Många har reagerat med ilska och reaktionen blir inte mindre när det framkommer dokument som visar det riktiga.
Där regleras reklam och marknadsföring och att Uefa ger Borås Stad dispens anser bedömare är uteslutet.
”Skydda våra sponsorer”
Enbart Uefasponsorer får exponeras på arenorna och att Max-restaurangen ligger i Arena-komplexet i Borås har mindre betydelse.
– Vi måste skydda våra sponsorer, jag kan inte tänka mig någon kompromiss. Det vi kallar ”clean arena” gäller alla stora Uefaarrangemang, så är det på alla Champions Leauge-matcher och andra stora fotbollsarrangemang i Uefas regi, säger Peter Nordenström, ansvarig för Uefa marknadsaktiviteter.
I BT ger han exempel på liknande fall vid EM i sommar:
– I Bern, som är en spelarena, finns ett stort köpcentrum på arenan. Hela affärskomplexet kommer att ha stängt matchdagarna under EM.
Det krav som nu gäller är att Max måste ha täckt sina reklamskyltar, inget varumärke får synas, och restaurangen ska hållas stängd under de fyra aktuella matchdagarna i Borås. Fast i mellandagarna går det bra att sälja hamburgare…
Borås Stad borde ha sett klausulen
Lars-Åke Lagrell, ordförande i Svenska Fotbollsförbundet, kan inte annat än bekräfta regelverket:
– Det är Uefas affärsidé att bara marknadsföra sina egna sponsorer. På så sätt har Uefa har ökat sina intäkter och nu betalar organisationen tillbaka pengar till de klubbar som har spelare med i Uefas turneringar. Så om Anders Svensson blir uttagen till EM i sommar kommer Elfsborg att få en del pengar av Uefa, säger Lars-Åke Lagrell.
Det är uppenbart att Borås stad borde ha uppmärksammat klausulen i det ursprungliga avtalet.
– Det framgick tydligt i ansökan vilka krav som gällde den kommersiella delen av projektet, säger Karl-Erik Nilsson, Svenska Fotbollsförbundets Organisationschef för U21-EM 2009, till Borås Tidning.
En annan konsekvens av Uefas regler är att när Swedbank Arena i Malmö är färdigbyggd och ska användas vid U21-EM blir det under benämningen ”Officiell U21-arena”. Allt för att dölja icke officiella EM-sponsorer.
McDonalds stöder Max
I Borås protesterar många personer och nu får Max oväntad stöd av – McDonalds.
– Alla affärer på Knalleland bör vara öppna under EM-turneringen säger Ulf Wallengren, ägare till tre McDonaldsrestauranger i Borås, samt ordförande i Knallelandsföreningen.
– McDonald’s Sverige har tagit kontakt med McDonald’s Europa för att reda ut vilka möjligheter det finns att övertyga Uefa om att inte kräva att Max och Harald Nyborg ska behöva stänga fyra matchdagar under EM. Vi måste också reda ut vilka juridiska möjligheter det finns att gå vid sidan av avtalet mellan UEFA och sina sponsorer, säger Ulf Wallengren.
Kommunledningen i Borås med kommunalråden Ulrik Nilsson (m), Ulf Olsson (s), och fritidschefen Hans Forsman har träffat Ulf Wallengren och diskuterat ärendet.
Då framkom det att McDonald,s försöker rädda arrangemanget – och Max.
– Det är obefogad kritik att vi i Borås skulle kräva att Max skulle stängas. Därför agerar jag nu direkt mot McDonald’s Sverige och Europakontoret för att försöka hitta en lösning säger Ulf Wallengren.
– Det skulle vara jättetrist om Borås skulle gå miste om turneringen bara för att det finns ett centralt regelverk som Uefa satt upp för sina stora världsarrangemang.
Ulf Wallengren har själv fått kritik.
– För mig personligen har det varit en jobbig tid. Att få kritik för att vårt företag i Borås skulle försöka sätta käppar i hjulet för EM-fotbollen är en fråga som jag inte haft en chans att påverka.
Max vd Richard Bergfors ser positivt på McDonald’s försök till en lösning och berättar också om ett överflöd av sympati från omgivningen, med allt från samtal till flera hundra mail med uppmaningen att inte ge upp.
Läs mer
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.