Charlotte Kalla ska ratta Passat

Charlotte Kalla har numera hjälp av förre skidstjärnan Per Elofsson i affärskontakterna och är aktuell i Vattenfalls reklamfilm. Nu har hon klart med ytterligare ett sponsordrag. Hon ska ge draghjälp till Volkswagens kampanj för modellen Passat BlueMotion.

Charlotte Kalla är svenska folkets favoritidrottare - det visade sig när den populära skidåkaren röstades fram till Jerringpriset under Idrottsgalan i Stockholm. En av de många gratulanterna är Volkswagen, som nyligen slutit ett avtal med Charlotte Kalla.

VW:s nya ansikte

I den stora mängden av stjärnor på Idrottsgalan blev Charlotte Kalla den som lyste klarast. När svenska folket fick rösta fram 2008 års främsta idrottspersonlighet blev det stjärnskottet från Tärendö som vann och därmed fick motta Jerringpriset ur längdlandslagschefen Gunde Svans hand.

Nu presenteras hon som Volkswagens nya ansikte. Ett samarbete som inte kunde ha fått en bättre start.

- Vi gratulerar Charlotte till de priser hon mycket välförtjänt vann på Idrottsgalan. Vi är också mycket glada och stolta över att ha möjligheten att samarbeta med en sån stor idrottspersonlighet, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen

Kräver rätt bränsle

Hon kör numera en Passat BlueMotion - en bil med tydlig miljöprofil. Charlotte, som just nu är på väg till Världscup-tävlingarna i estniska Otepää, ska använda sin Passat till vardags. Det är en av de allra mest bränsleeffektiva bilarna i sin klass med en genomsnittlig förbrukning om 0,49 liter diesel/mil och koldioxidutsläppen är 129 gram/kilometer.

- Jag är glad över mitt samarbete med Volkswagen. För mig var det viktigt med en bil som har en tydlig miljöprofil, samtidigt som den måste vara bekväm och rolig att köra, säger Charlotte Kalla.

Utöver avtalet med Charlotte Kalla är Volkswagen Personbilar sedan i somras även samarbetspartner till det svenska längdskidlandslaget.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.