Zheng är Kinas superidol

Fördel Zheng Jie och breakboll mot Maria Sjarapova. Så kan vi summera läget för två av damtennisens stjärnor när det gäller sponsring.

Kinesiska superidolen Zheng Jie har landat ett tvåårskontrakt med kinesiska sportklädestillverkaren Anta, värt 1,5 miljoner dollar per år. Zheng är stor idol i hemlandet och är Antas andra tennisstjärna efter Jelena Jankovic.

Zheng har vunnit 14 tävlingar på WTA Tour och semifinalen i Wimbledon mot Serena Williams i fjol var en nagelbitare för kineserna.

För Maria Sjarapova blir det dock ingen läsk till maten, i alla fall inte betald Pepsi. Dryckesjätten förlänger inte sitt tvåårsavtal med en av damtennisens stora stjärnor, tre gånger segrare i en Grand Slamtävling.

Sjarapova är ju nu axelskadad och har tappat sin plats bland de 50 bästa på rankingen. Gatorade, varumärket som ägs av Pepsi, knöt vid årsskiftet upp Serena Williams. Kan ju ha något samband, kanske. (SportsPro/Sportbusiness)

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.