Bragdmedaljör med miljonintäkter

Fler tv-timmar med rekordmånga tittare, dessutom allt större framgångar och mer uppmärksamhet. Skidskytte har hamnat i ett lyckohjul. Bragdmedaljören Helen Jonsson tjänade 1 miljon kronor förra säsongen och förbundet tar nu sats mot dubblade sponsorintäkter.
Annons

Helena Jonssons framgångar i världscupen i fjol innebar att hon kunde kvittera den ena prischecken efter den andra. Totalt kom hon upp i cirka 1 miljon kronor. Därtill har hennes sponsorkontrakt gett bra utdelning. Inte minst eftersom mycket handlar om bonusar.

Flera sponsorbonusar

Hon gläds över placeringarna och äran av att nå prispallen, men naturligtvis har också pengarna stor betydelse.
Fjolårets säsong inleddes med 400 000 kronor i prispengar på de första 14 tävlingarna av totalt 26. Sedan kom dubbelsegern i VM och det innebar ytterligare 200 000 kronor. Varpå hon avslutade vintern lika suveränt och nådde både världscuptiteln och nya prischeckar.

Etta i världen och över 1 miljon rikare - det är en skaplig dubbel.

Den här säsongen har börjat minst lika bra. Helena blev utsedd till bragdmedaljör och tog hem segern i världscup-premiären.

Femte största sporten

Hennes sport skapar allt större intresse. 38 procent av svenskarna säger sig vara intresserade av skidskytte som rankas som den femte mest intressanta idrotten i landet efter ishockey, fotboll, friidrott och alpint. Det resultat fick Sponsor Insight AB fram vid den årliga mätning som presenterades i april efter 1000 intervjuer.

Där framkom att skidskyttelandslaget är Sveriges fjärde mest intressanta landslag att följa via media. 39 procent av svenskarna är ganska eller mycket intresserade och det är faktiskt i nivå med Zlatan och fotbollslandslaget. Endast Tre Kronor och friidrottslandslaget intresserar svenska folket mer, enligt den mätningen.

Skidskyttet har fortfarande sitt starkaste fäste i Norrland men framför allt är det den yngre generationen som upptäcker sporten.

- Det är en helt otrolig utveckling de senaste åren för vår sport som är en riktig publiksport och ska upplevas live men som också fungerar framför TV´n, säger Håkan Blidberg marknadschef för svenska skidskytteförbundet. Dubblad sponsorbudget

Med ökad uppmärksamhet följer även nya egna krav. Förbundet tar sats så det förslår. Målet är att nå 10 miljoner kronor i sponsorintäkter nästa år.

- Det här var det slutgiltiga genomslaget, jublade generalsekreteraren Björn Bettner i Sportbladet efter Helena Jonssons och Anna Carin Olofsson-Zideks dubbelseger i världscuppremiären.

Kontrakt går ut

Björn Bettner är väl medveten om att många sponsorkontrakt går ut efter OS. Det gäller att öppna möjligheterna och få storföretagen intresserade. Förbundet når i dag 8,5 miljoner kronor i sponsormedel och i takt med framgångarna finns en ny strategi som ska ge 10 miljoner.

- De här framgångarna får sponsorer att inse vad man får igen om man lierar sig med skidskyttet, säger Björn Bettner efter dubbeltriumfen i världscupens första tävling.

- Jag är inte orolig över att vi inte kommer att få det vi vill ha, tillägger Bettner.

Notera då att skidskyttarna hade en sponsorbudget om 4,5 miljoner 2005. 2014 ska den budgeten vara uppe i 15 miljoner! För perspektivets skull, Norge har 30 miljoner.

Men det är också en fråga om hur antalet aktiva och här finns det ett uttalat mål om att öka dagens 550 skidskyttar till 1100.

Fakta

Fjällbrynt, Sollefteå kommun, internetmedia, Fischer, Hello Sweden och XL-bygg är Helena Jonssons sponsor. Därtill har hon sponsorstöd via Svenska Skidförbundet, där bl a Vattenfall är en mycket framträdande partner.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

SHL-ishockey i maj-juni rycker allt närmare!

  Med över 100-talet bekräftade fall av covid-19 och ett 40-tal framflyttade matcher har SHL-organisationen tvingats till flera åtgärder

Sportchefen Johan Hemlin har meddelat att SM-slutspelet senareläggs minst två veckor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Influencern Joakim Lundell, 35, är beredd att gå in med ”en ”extremt stor summa” – under förutsättning att satsningen går till  till en målvakt. Krislaget  LHC kan få hjälp från oväntast håll. Lundel, Influencern, östgöten och hockeyspportern vill bidra när LHC har inlett en insamling för att förstärka truppen.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

 I kväll, onsdag, är det premiär för en synnerligen annorlunda NHL-säsong med matcher varje dag. – och Viaplay  via streamingtjänsten direktsänder samtliga 868 grundspelsmatcher samt slutspelet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.