En rutmönstrad klassiker

Vätternrundan, Vasaloppet, Vansbrosimningen, Engelbrektsloppet och Lidingöloppet är välkända medan deras samlingsnamn, En Svensk Klassiker, inte alls är lika etablerat. Men med hjälp av ett annat varumärke, desto starkare Kexchocklad ska det bli ändring.

Cloetta Kexchoklad blir huvudsponsor för Idrotts-Sveriges kanske tuffaste utmärkelse.

- Två varumärken har funnit varandra i en god kombination, säger Cloettas vd Curt Petri.

Kexchoklad är etablerat hos svenskarna som ett varumärket sedan 1938, 50 miljoner exemplar säljs per år och hela 99 procent av landets invånare känner till produkten.

- Det känns oerhört inspirerande att avtalet nu är klart och påskrivet. För vår del får vi större resurser och rejäl butiksexponering och Kexchoklads rutmönster är ju redan ett etablerat inslag i idrottsvärlden, säger Michael Thorén, ordförande för En Svensk Klassiker.

- Kexchoklad är i sponsorsammanhang speciellt förknippat med fjäll, skidåkning och världselit, säger Curt Petri.

- Men den har även sin givna plats mellan Risifrutti och bananen i ryggsäcken för folk i allmänhet.

Samarbetet ska utvecklas gradvis. Kexchoklad blir synligt vid arrangemangen, mässor och på En Svensk Klassikers hemsida, och ska kopplas till olika kampanjer.

- Nu får vi chansen att bygga ett samarbete med en partner som arbetar över alla årstider med utmaningar som lockar svenska folket, konstaterar Curt Petri.




 

 

Fakta

En Svensk Klassiker
Alla som under en tolvmånadersperiod klarar av Vätternrundan (cykel 300 km), Vansbrosimningen (simning 3 km), Lidingöloppet (löpning 30 km) och längdskidtävlingarna Vasaloppet (90 km) alternativt Engelbrektsloppet (60 km) har kvalificerat sig till utmärkelsen En Svensk Klassiker. De fem separata loppen lockar sammanlagt ca 120 000 deltagare varje år och samarbetar sedan 1987 i den gemensamma föreningen, numera bolaget, En Svensk Klassiker.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.