Federer tjänar mest på sponsoravtal

Roger Federer toppar listan över de tio tennisspelarna i världen med största sponsorkontrakten de senaste tolv månaderna. Trots att han inte världsetta på rankingen, det är ju Rafael Nadal, så fyller Federer på bankkontot med framgång.

Listan ser ut så här, enligt beräkningar från Forbes, och allt är räknat i dollar:

1. Roger Federer, 43 miljoner. Mest framstående sponsorer är Nike, Credit Suisse och Gillette. 

2. Maria Sjarapova, 24,5 miljoner per år och främst kommer pengarna från Nike, Prince och Tiffany.
 
3. Rafael Nadal. Ännu ”bara” 21 miljoner från Nike, Kia Motors och Babolat.

4. Serena Williams, 20 miljoner, från bl a Nike, Hewlett-Packard och Kraft.

5. Venus Williams, 15 miljoner, bl a Wilson, American Express och Kraft.

6. Andy Roddick, 14 miljoner, främst Lacoste och Lagardere. 

7. Novak Djokovic, 10 miljoner tack vare kontrakt med Sergio Tacchini, Head och FitLine.

8. Andy Murray 10 miljoner från Adidas, Head och RBS. 

9. Ana Ivanovic, 7 miljoner, har ett livstidslångt kontrakt med Adidas, vidare bl a Yonex och Rolex. 

10. Jelena Jankovic, 5 miljoner dollar via främst Anta och Orbit. 

Källa: Forbes

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.