Stena-bolagen enades i ett projekt

Stena gjorde vad många större företag har problem med. Man lyckades samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig hade skett tidigare. Resultatet blev att seglingstävlingen Stena Match Cup Sweden växte och nu omsätter 20 miljoner kronor.

Vidden av tävlingen beskrivs allra bäst av de här siffrorna för årets tävling:

Medievärde: 290 miljoner kronor (94,6 mkr 2009 kronor)
Medievärde i Sverige: drygt 35 miljoner kronor
Omsättning: 20 miljoner kronor
Sponsorer: 55
Besökare: 115 000
Organisation: 175 personer

Testade först ett år

Efter ett inledande år som sponsor bestämde Stena Sfären för att bli en långsiktig och aktiv partner till Stena Match Cup Sweden.

- Vi har redan fått oväntat bra utväxling från evenemanget och känner att det här är helt rätt forum för oss, att samla alla bolag i ett gemensamt projekt, konstaterar Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

Våren och sommaren blev en hektisk period för Stena. Som nybliven Titelsponsor till Stena Match Cup Sweden i slutet av april var tiden knapp att skapa synergier med evenemanget. Målet var att samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig gjorts tidigare.

"Otroligt bra internationellt"

- Trots kort tid för planering är vi väldigt nöjda med vårt första år. Det var helt klart värt vår ansträngning. Evenemanget fick ett bra lyft 2010 och en otrolig skjuts i internationell spridning. Medievärdet tredubblades från ifjol tack vare det, vilket vi är väldigt glada för, fortsätter Ulf Ryder.

Kollegan Gunnar Blomdahl, VD Stena Line fortsätter:

- Vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat och det är vad seglingsveckan verkligen handlar om, vilket gör att kopplingen till våra verksamheter känns naturlig.

Stena förespråkar långsiktighet i allt man gör och samarbetet med Stena Match Cup Sweden är inte annorlunda.

- Match Cup Sweden är ett utmärkt tillfälle att nå ut och visa allt vi kan inom återvinning och miljö, så det fortsätter vi med. Nu ser vi fram emot att få vara en aktiv partner till evenemanget och se det utvecklas som ett av de mest attraktiva seglingsevenemangen i världen, säger Anders Jansson, koncernchef Stena Metall.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.