AIK får behålla tunga sponsorer

Om inte hot så i alla fall hårfint nära, det har varit hårda ord, svarta rubriker och snack om att riva kontrakt. Men likväl, i dag kan AIK fotboll rapportera om att såväl Peab som Åbro stannar som sponsorer.
Annons

Två av de viktigaste företagen har gett klartecken till en fortsättning.

- Vi ser AIK Fotboll som en fortsatt framgångsrik samarbetspartner. Klubben har en mycket intressant elit- och ungdomsverksamhet som ligger i framkant i Sverige och vid sidan av fotbollen tar AIK ett betydelsefullt socialt ansvar, säger Peabs vice vd Mats Johansson.

Nytt fem-årsavtal

Peab fortsätter vara en av AIK Fotbolls huvudsponsorer. Det första avtalet tillkom 2006.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge, vd för Åbro.

Sponsoravtalen är mycket välkomna i en klubb som försöker snåla och dra in på det mesta för att få rätsida på ekonomin.

- AIK är det allsvenska lag som syns mest i medierna. Detta i kombination med att vi på Åbro har varit med sedan 90-talet och att AIK har Sveriges trognaste publik så såg vi det som en självklarhet att fortsätta fem år till, säger Henrik Dunge.

40 procent av omsättningen

- Marknads- och sponsorsidan står för 35-40 procent av vår omsättning så det är så klart en otroligt viktig del av vår ekonomi. Anledningen till att vi går ut med Åbro och Peab är för att de är så stora sponsorer, säger Annela Yderberg.

Avtalet med Åbro Bryggeri är det största enskilda sponsoravtalet i AIK Fotbolls historia. Det första avtalet skrevs i början av 90-talet och nu blir det en förlängning i fem år.

- Att Åbro Bryggeri skriver på ett nytt utökat och långsiktigt huvudsponsoravtal känns väldigt roligt och viktigt. Vi har tillsammans hittat en bra form för exponering och aktiviteter som passar Åbro väl, säger Johan Cederbrant, försäljnings- och Marknadschef på AIK Fotboll.

Mycket vill ha mera. Nu avslöjas att världens ledande fotbollsklubbar går samman och bildar en superliga. 

Klubbarna garanteras miljardbelopp. De har säkrat 6 miljarder dollar i lånefinansiering från storbanken JPMorgan, uppger källor för Financial Times.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Nu lanserar GIH en egen podd. Det första avsnittet bjuder på ett samtal om idrottsskador, idrottspsykologi och ishockey, med forskaren Ulrika Tranaeus och ishockeylegendaren Anders Hedberg 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.