SKF bakom rekordsponsring

SKF:s vd och koncernchef Tom Johnstone satt mitt bland alla fotbollsungdomar på scenen på Ullevi. Det var första gången som företaget frontade fullt ut som huvudsponsor till Gothia Cup. Men så är också ett nytt treårigt avtal, värt minst 20 miljoner kronor, skrivet.

Det tredje avtalet mellan parterna är signerat och Dennis Andersson, cupens general, berättar:

"Gav oss nya resurser"

- Vi blev mycket glada när SKF tog kontakt för sju år sedan och ville bli en aktiv partner. Sedan dess har vi format ett mycket givande samarbete. Vår turnering har utvecklats till stor del tack vare företagets engagemang. Nu finns resurser för att expandera.

SKF har verksamhet i 130 länder och ser Gothia Cup som just en global händelse som gynnar företaget i flera avseenden.

Det här sponsorskapet är klubbens i särklassigt största även om företagets representaner inte vill bekräfta beloppets storlek.

"Gynnar oss verkligen"

- Egentligen vill vi ha en något lågtonig roll, men det här engagemanget passar oss perfekt och gynnar oss verkligen, betonar Ingalill Östman, informationsdirektör på SKF.

SKF tar en mycket aktiv roll. Anna Ek jobbar i det närmaste heltid som projektansvarig för Meet the World, en kvalificeringsturnering som spelats på 18 olika platser runt om i världen, bl a Mexico, Kina, Brasilien, Zambia och Kenya.

Betalar resa och uppehälle

19 av de 1 570 deltagande lagen i år har kvalificerat sig till turneringen via just kvalspelet i de 18 länderna. Segrarna i varje land vinner resa, uppehälle och anmälningsavgift till Gothia Cup, allt betalt av SKF.

- Vi vill ta ett globalt samhällsansvar och en aktiv roll på de platser där vi har verksamhet, därför
driver vi de här lokala samhällsprojekten, säger Ingalill Östman.

Hon menar att SKF når synbarhet och det gynnar företaget i flera avseenden, som marknadsföring och som en tänkbar arbetsgivare.

Vd:n förtjust i sponsoravtalet

Tom Johnstone, SKF:s vd och koncernchef, är mycket förtjust i den här sponsoruppgörelsen. Tidigare var SKF mycket aktivt i IFK Göteborg. Loggan finns kvar på strumporna, men företaget förknippas inte längre lika starkt med klubben

Meet the World inleddes 2007 och sedan dess har 77 turneringar spelats i 31 länder med sammanlagt 16 000 deltagare. Med årets deltagare har sammanlagt 1 300 ungdomar fått möjlighet att komma till Göteborg och spela fotboll under en vecka.

- De skulle bli svårt, ja, omöjligt för många ungdomar från olika delar av världen att komma hit under en vecka utan de resurser vi får via SKF, säger Dennis Andersson.

Thomas Ejderhov

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.