SKF bakom rekordsponsring

SKF:s vd och koncernchef Tom Johnstone satt mitt bland alla fotbollsungdomar på scenen på Ullevi. Det var första gången som företaget frontade fullt ut som huvudsponsor till Gothia Cup. Men så är också ett nytt treårigt avtal, värt minst 20 miljoner kronor, skrivet.

Det tredje avtalet mellan parterna är signerat och Dennis Andersson, cupens general, berättar:

"Gav oss nya resurser"

- Vi blev mycket glada när SKF tog kontakt för sju år sedan och ville bli en aktiv partner. Sedan dess har vi format ett mycket givande samarbete. Vår turnering har utvecklats till stor del tack vare företagets engagemang. Nu finns resurser för att expandera.

SKF har verksamhet i 130 länder och ser Gothia Cup som just en global händelse som gynnar företaget i flera avseenden.

Det här sponsorskapet är klubbens i särklassigt största även om företagets representaner inte vill bekräfta beloppets storlek.

"Gynnar oss verkligen"

- Egentligen vill vi ha en något lågtonig roll, men det här engagemanget passar oss perfekt och gynnar oss verkligen, betonar Ingalill Östman, informationsdirektör på SKF.

SKF tar en mycket aktiv roll. Anna Ek jobbar i det närmaste heltid som projektansvarig för Meet the World, en kvalificeringsturnering som spelats på 18 olika platser runt om i världen, bl a Mexico, Kina, Brasilien, Zambia och Kenya.

Betalar resa och uppehälle

19 av de 1 570 deltagande lagen i år har kvalificerat sig till turneringen via just kvalspelet i de 18 länderna. Segrarna i varje land vinner resa, uppehälle och anmälningsavgift till Gothia Cup, allt betalt av SKF.

- Vi vill ta ett globalt samhällsansvar och en aktiv roll på de platser där vi har verksamhet, därför
driver vi de här lokala samhällsprojekten, säger Ingalill Östman.

Hon menar att SKF når synbarhet och det gynnar företaget i flera avseenden, som marknadsföring och som en tänkbar arbetsgivare.

Vd:n förtjust i sponsoravtalet

Tom Johnstone, SKF:s vd och koncernchef, är mycket förtjust i den här sponsoruppgörelsen. Tidigare var SKF mycket aktivt i IFK Göteborg. Loggan finns kvar på strumporna, men företaget förknippas inte längre lika starkt med klubben

Meet the World inleddes 2007 och sedan dess har 77 turneringar spelats i 31 länder med sammanlagt 16 000 deltagare. Med årets deltagare har sammanlagt 1 300 ungdomar fått möjlighet att komma till Göteborg och spela fotboll under en vecka.

- De skulle bli svårt, ja, omöjligt för många ungdomar från olika delar av världen att komma hit under en vecka utan de resurser vi får via SKF, säger Dennis Andersson.

Thomas Ejderhov

IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet  på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar  medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet. 

Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.

Miljardären Patrik Stymne, medgrundare till spelföretaget King, dataspelet Candy Crush Saga, blir tillsammans med Allan Adolfsson, golftränare, huvudägare till golfklubben Haninge GK på Södertörn utanför Stockholm.

De tar över som ägare via sitt gemensamma bolag, Golfverket AB, som grundades 2021. Vid en föreningsstämma hade stämman två förslag att ta ställning till. Golfverket AB ställdes mot GK 2060, initierat av två klubbmedlemmar och med företaget Gordon Service AB som ekonomisk bas.

Golfamore Group avslutar 2023 med att köpa First Open, en rikstäckande matchspelstävling för tvåmannalag. Genom förvärvet och senare sammanslagningen mellan First Open och det redan existerande portföljsbolaget Matchplay kan nu Golfamore Group erbjuda Sveriges största matchspelstävling för tvåmannalag - Matchplay.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen