Tiger Woods sparkas som affischnamn

Bara några dagar före PGA-mästerskapen meddelar det schweiziska klockföretaget Tag Heuer att man sparkar Tiger Woods som sitt stora reklamnamn. Sponsorkontraktet upphör och Woods förlorar ytterligare miljoner.

När spelarna lagom laddar inför PGA-mästerskapen i Georgia går Tag Heuer ut med ett pressmeddelande.

"Vi önskar honom lycka till..."

"Vi är övertygade om att Tiger så småningom kommer att återfå fullt förtroende hos allmänheten, och att hans enorma talang och mental styrka kommer att hjälpa honom att övervinna sina svårigheter" säger Tag Heuers vd Jean-Christophe Babin i ett uttalande och fortsätter:

"Vi önskar Tiger all lycka för framtiden ansträngningar golf, med nya affärspartners, och i hans privatliv."

Företaget har beslutat att upphöra med sponsoravtalet och det sker alltså bara några dagar före en stortävling. Det är också anmärkningsvärt med tanke på att Tag Heuer stod bakom Woods när alla kvinnoaffärer blev kända och andra sponsorer försvann.

Stödjer ändå Woods fond

Det schweiziska klockföretaget har backat upp stjärnan i tio år, men tycker nu att det får vara nog.

Tag Heuer ska ändå fotsätta att stödja Woods välgörenhetsfond via en försäljning av en klocka som han har utformat.

Woods har tidigare förlorat sponsorer som Gillette, Gatorade, Accenture, AT & T och Golf Digest. Enligt uppgift har det kostat honom 25 miljoner dollar.

Helt andra förutsättningar

Andra stora sponsorer, bland annat Nike och EA Sports, har valt att fortsätta sina sponsorskap.

PGA-mästerskapen som inleds i helgen i Georgia, har Woods vunnit fyra gånger.

Men förutsättningarna den här gången är helt annorlunda.  Han har inte vunnit en enda tävling på drygt ett och ett halvt år. Därtill har han brottats med en skada och bytt både caddie och sving.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.