Innebandyns miljonavtal är räddat

På Svenska Innebandyförbundet kan man andas ut. Sponsoravtalet, värt 3 miljoner kronor, med Försvarsmakten är räddat. Fredrik Svahn, marknadschef vid Försvarsmakten, har fått klartecken från revisorerna och därmed kan uppgörelsen stå fast.

På Försvarsmakten har man fått ta emot hård kritik. Avtalet anses ha tillkommit på fel sätt och i värsta fall hade det kunnat rivas.

"En bindande uppgörelse"

- Men vi kommer aldrig att hoppa av. Vi har en bindande uppgörelse och den ska vi följa, deklarerar Fredrik Svahn.

- Jag förstår att det blir uppmärksamhet och att avtalet kan väcka frågar eftersom det är första gången som en myndighet jobbar med sponsring på det här sättet.

Fredrik Svahn har nu träffat revisorerna och klarat ut vissa frågetecken.

- Vi har gått igenom rutinerna och framför allt granskat hur vi i fortsättningen ska skriva sponsoravtal som följer våra regler.

Revisorerna har pekat på Försvarsmaktens interna regelverk och som de noterar: ”Den fortsatta upphandlingen av marknadsföringstjänster bör rättas till så att den dels följer LOU”.

"Rakt in i premiärmålgrupp"

Revisorerna ansåg också att "Avtalet är otydligt och i vissa delar ej tillräckligt genomarbetat. Det är oklart skrivet beträffande en eventuell förlängning, och det står i strid med Offentlighets- och sekretesslagen”.

- Vi anser vi har nått en mycket lyckad uppgörelse. Sponsring är ett väldigt effektivt redskap för att komma rakt in i vår primärmålgrupp, killar och tjejer 15-25 år, säger Fredrik Svahn.

Det kan tilläggas att Försvarsmakten granskas sedan tidigare av åklagaren för upphandlingen av mediebyråtjänster som misstänks varit riggad för att ge Carat uppdraget. En intern revision har också fastslagit att Carat fått uppdrag för 120 miljoner kronor genom otillåtna direktupphandlingar mellan åren 2007 och 2010.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.