Säkerhetsföretag tar nytt sponsringsgrepp

Ett annorlunda sponsorprojekt inleds i Botkyrka kommun. Fittjaungdomar i fotobollslaget Samba FA ska möta väktare och VD:n Patrik Högberg från Loomis i en match. Säkerhetsföretagets vill göra en aktiv insats och satsar 300 000 kronor på spontanidrott.

Matchen sker som en brobyggande och symbolisk aktivitet mellan ungdomar och myndighetsaktörer.

"Så här kan vi lyckas"

Samtidigt vill Botkyrka kommun och Loomis AB berätta att de har inlett ett samarbete, där Loomis går in med 300 000 kronor till organiserad spontanidrott i Botkyrka. Detta är Botkyrka kommuns första större sponsringsprojekt.

- Vi är både stolta och glada över samarbetet med Loomis, säger Eva Jansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun.

- Samarbetet bygger på en gemensam syn på att idrott förenar och utvecklar både den enskilde individen och samhället i stort. Det är oerhört tillfredsställande att vi genom detta samarbete nu kan erbjuda kommunens unga tillgång till roliga och spontana idrottsaktiviteter på kvällar och helger.

Vill få goda relationer

Loomis är ett globalt företag med lokal förankring som verkar inom säkerhetsområdet. Nu ser företaget en möjlighet att fylla varumärket med goda värderingar via ett brottsförebyggande projekt.

Förhoppningen är att uppnå goda relationer med ungdomar i riskzonen.

Satsningen bygger på organiserad spontanidrott för att nå framförallt icke föreningsaktiva ungdomar i åldern 12-20 år, och erbjuda dem en trygg och rolig fysisk aktivitet på fredags- och lördagskvällar.

Målet är att öka folkhälsan i målgruppen, att genom goda ledare förmedla bra förebilder och att få en brottsförebyggande effekt genom att riva barriärer mellan ungdomar och olika myndighetsaktörer som ingår i projektet.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.