Säkerhetsföretag tar nytt sponsringsgrepp

Ett annorlunda sponsorprojekt inleds i Botkyrka kommun. Fittjaungdomar i fotobollslaget Samba FA ska möta väktare och VD:n Patrik Högberg från Loomis i en match. Säkerhetsföretagets vill göra en aktiv insats och satsar 300 000 kronor på spontanidrott.

Matchen sker som en brobyggande och symbolisk aktivitet mellan ungdomar och myndighetsaktörer.

"Så här kan vi lyckas"

Samtidigt vill Botkyrka kommun och Loomis AB berätta att de har inlett ett samarbete, där Loomis går in med 300 000 kronor till organiserad spontanidrott i Botkyrka. Detta är Botkyrka kommuns första större sponsringsprojekt.

- Vi är både stolta och glada över samarbetet med Loomis, säger Eva Jansson, chef för kultur- och fritidsförvaltningen i Botkyrka kommun.

- Samarbetet bygger på en gemensam syn på att idrott förenar och utvecklar både den enskilde individen och samhället i stort. Det är oerhört tillfredsställande att vi genom detta samarbete nu kan erbjuda kommunens unga tillgång till roliga och spontana idrottsaktiviteter på kvällar och helger.

Vill få goda relationer

Loomis är ett globalt företag med lokal förankring som verkar inom säkerhetsområdet. Nu ser företaget en möjlighet att fylla varumärket med goda värderingar via ett brottsförebyggande projekt.

Förhoppningen är att uppnå goda relationer med ungdomar i riskzonen.

Satsningen bygger på organiserad spontanidrott för att nå framförallt icke föreningsaktiva ungdomar i åldern 12-20 år, och erbjuda dem en trygg och rolig fysisk aktivitet på fredags- och lördagskvällar.

Målet är att öka folkhälsan i målgruppen, att genom goda ledare förmedla bra förebilder och att få en brottsförebyggande effekt genom att riva barriärer mellan ungdomar och olika myndighetsaktörer som ingår i projektet.

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den femte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Per-Ola Kullberg från Rydsgård vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Rydsgårds AIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även de med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.

”Per-Ola är ledare för ett av våra tjejlag, så jag fick veta att både han och föreningen hade vunnit nästan direkt i fredags”, säger en glad Håkan Palm, Ungdomsansvarig Rydsgårds AIF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.