Mercedes kör in på centercourten

För två år sedan tog Skistar av sig pjäxorna och klev in på centercourten som huvudsponsor i Skistar Swedish Open i Båstad. Nu rullar Saab ut från samma centercourt och avlöses av Mercedes-Benz som ytterligare en huvudsponsor.

- Vi är stolta över att Mercedes väljer oss, det sätter en kvalitetsstämpel på evenemanget. Nu skall vi tillsammans med Mercedes och våra andra starka partners fortsätta att utveckla både herr och damveckan, säger turneringschefen Thomas Wallén.

"Ska till topp tre"

- Målsättningen står fast, vi vill bli det tredje största tennisevenemanget i Europa efter Wimbledon och Roland Garros.

Mercedes har tecknat ett fyra-årigt huvudsponsor avtal med de båda Båstadstävlingarna. Parterna vill inte prata pengar, men uppskattningvis handlar det om runt 8 miljoner.

Tennisfirma Christer Hult och Thomas Wallén byter alltså bil. Efter många år med Saab som samarbetspartner på bilsidan stod nu Mercedes Benz för en omkörning. I konkurrens med andra bilmärken, ska betonas, men Mercedes kom med främsta budet.

Handplockar tävlingar

Företaget har en lång historia inom tennisen och man var fram till och med 2008 huvudsponsor för ATP Touren.

Nu väljer Mercedes att handplocka de mest intressanta tävlingarna och har i år också tecknat ett stort sponsor avtal med US Open.

- Tennisveckorna i Båstad är ett av Skandinaviens mest populära idrottsevenemang med hög profil. Vi får möjlighet att presentera våra nya modeller för en, för oss, mycket intressant publik. Mercedes har varit med i Båstad för många år sedan och det känns helt rätt att komma tillbaka, säger Johan Olsson, försäljningschef Mercedes-Benz Sverige.

80 miljoner i omsättning

De båda tennisevenemangen omsatte närmare 80 miljoner kronor i somras. Inte minst beroende på mycket bra publiksiffror.Runt 250 000 personer kom till Båstad under sommarveckorna.

Men fördelningen är ändå så skiftande som cirka 15 miljoner för damtävlingen och 65 för herrtävlingen.

Ett faktum som speglas i prispengarna, där damettan vann 1,4 miljoner kronor medan 4,6 miljoner kronor går till herrsegraren.

Här är alla sponsorer

Herrveckan, Skistar Swedish Open, spelas nästa år 7-15 juli och följs därefter direkt av damveckan, Sony Ericsson Swedish Open som färdigspelas den 22 juli. Tävlingarna ingår i ATP och WTA Touren.

Förutom Mercedes är följande huvudsponsorer klara för nästa års tävlingar:

Skistar Swedish Open; SEB, Vattenfall, Tieto, Leaf, DI, Intrum Justitia och Sony Ericsson.

Sony Ericsson Swedish Open; Collector, Oriflame, Eon, Elite Hotels, Leaf och Pyramid.

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.

Det arrangemang som svenskarna  känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.