En annorlunda fotbollssponsor

Dagens nya och annorlunda sponsor – musikgruppen Gyllene Tider. Medlemmarna har lite skilda sympatier och därför gynnas både fotbollsklubbarna i Halmstad, HBK och Halmia.
Grabbarna i bandet har lite olika favoritlag hemma i Halmstad. Därför blev det ett beslut om att sponsra både HBK och Halmstad. Foto: Sofie Wiklund, Scanpix

 

Halmstads BK återkommer i år i Allsvenskan och nu krävs mera pengar. Därför var Gyllene Tiders initiativ välkommet.

"Man kan hålla på två klubbar"

”Kan man hålla på både Djurgården och AIK? Kan man hålla på både Manchester City och Manchester United? Milan och Inter? Tja, varför inte? Gyllene Tider kan!”, skriver bandet i ett pressmeddelande.

Bandets logga kommer att finnas på de båda lagens matchdräkter. HBK ska spela med ett rött Gyllene Tider-emblem och Halmias med ett ett blått på sina ryggar.

- Vi är oerhört lyckliga, stolta och smickrade över att Gyllene Tider vill inleda ett samarbete med oss, säger Glenn Silverholt, försäljnings- och marknadschef i HBK.

- Det känns som ett naturligt partnerskap mellan två varumärken som förknippas starkt med sommaren i Halmstad

"Micke? Han går helst och fiskar"

I Halmia är marknadsansvarige Per-Gunnar Sjöö lika belåten:

- Per Gessle som är en stor sponsor av Halmia sen många år tillbaka kommer nu tillsammans med övriga medlemmar i Gyllene Tider att sponsra Halmias herr- och damlag i division 1. Vi är mycket glada över att ha Gyllene Tider som samarbetspartner inför denna spännande säsong.

Det här med dubbla sympatier förklarar bandmedlemmarna i pressmeddelandet: ”Jo, Gyllene tider är uppdelade i två fotbollsläger. Per, MP och Göran är alla Halmianer medan Micke Syd har HBK-kepsen käckt på svaj. Anders då? Han går helst och fiskar."

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.