Då gav Petter Northug upp

Han riskerade mer än 30 miljoner kronor och då fanns det inte mycket att välja på. Petter Northug sparkar hela sin stab inklusive pappa.
Svein Fanebust, vd vid Coop Norge Handel, tog initiativ till sponsoruppgörelsen med Petter Northug i fjol och Fanebust är också den som nu har påtagit sig uppgiften att rensa upp och få ordning på skidstjärnans liv. Foto: Ned Alley/NTB/TT

 

Han har skidvärldens bästa sponsorkontrakt någonsin. Värt 9 miljoner kronor per år, enligt ett kontrakt som sträcker sig över tre år. Avtalet består av ett årligt minimibelopp på 9 miljoner med bonusar på upp till 2 miljoner. 

"Så här måste du göra"

Norska Coop betalar - under förutsättning att Northug skärper sig och vägen dit går via ett helt nytt team som i sin  tur ställer krav på en person som uppenbarligen kan åka skidor bättre än de flesta, ja, alla i världen.

Det är ju därför Coop vill behålla honom. Men för att han ska lyckas krävs att han sköter sig i alla bemärkelser.

Det var budskapet vid ett möte i veckan.

- Gör så här, då kör vi vidare, då blir det här bra, så bra som du både du och vi vill, sa Coops representanter.

Northug tvekade inte

Petter Northug tvekade säkerligen inte längre. Och nu går han ut offentligt och meddelar:

- Jag ställer mig fullt och helt bakom Coops krav om att mitt avtal med Nya Höjder måste avslutas. Ett skifte är en förutsättning för att jag ska prestera maximalt i vinter.

Norsk media har rapporterat om att när Coop fick kännedom om hur arbetet runt Petter Northug fungerat, både sportsligt och ekonomiskt, blev det en omedelbar reaktion och i sin tur helt andra krav.

Kan bli rättslig uppgörelse

• Tränaren Eirik Myhr Nossum, Northugs barndomskompis, får sluta..

• Managern Are Sørum Langås mister sin guldkalv.

• Och avtalet med teamet Nya Höjder avvecklas. Där är Petters pappa, John Northug, anställd, men även han kopplas bort och blir just bara pappa i fortsättningen. 

Norska TV2 uppger att det Trondheim-baserade teamet kräver 1 miljon kronor för att avsluta kontraktet. Något som Coop avfärdar och nu kan det bli en rättslig uppgörelse.

I bakgrunden avvaktar också Petter Northugs övriga sponsorer. De följer händelseutvecklingen och bedömer föutsättningarna inför framtiden.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.