Messis dröm blir sann...

Lionel Messi tjänar pengar som aldrig förr. Ett VM-år innebär guld för de främsta spelarna och Messi travar miljoner på varandra. På den senaste reklamfilmen sover han och får gott betalt och hans dröm blir verklig.
Här är det gäng av världsstjärnor som Pepsi har trummat ihop inför VM i Brasilien.

 

Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.

Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på. 

Avtal med båda

Först engagerades han av Pepsi i deras världsomfattande kampanj inför VM. Och nu kommer han också i adidas reklam.  Messi har inget emot att göra mycket reklam och i fjol beräknades hans lön till 326 miljoner kronor.

I år kommer han uppe i en ännu högre ersättning. De internationella företag har stora konton för reklam och i synnerhet vid ett mästerskap.

Pepsi har exempelvis avtal med 19 av världens bästa fotbollsspelare och får agera runt och inför VM eftersom Coca-Cola har ett avtal med FIFA. En samarbete som sträcker sig  så långt tillbaka som till VM 1950.

Lanserade nya filmen

Det nuvarande avtalet med FIFA inleddes 2005 och löper fram till 2022 och gäller sådan fantastiska belopp som 1,2 miljarder kronor.

På adidas reklamfilm till VM tar Messi en tupplur. Han drömmer om framgång och belöning. Huruvida det blir framgångar på planen återstår att se, men vid sidan är han redan en vinnare.

Adidas lanserade i helgens sin rekorddyra kampanj inför mästerskapet i Brasilien med att visa upp filmen i samband med finalen i Champions League.

Budget om 500 miljoner

Messi har sällskap av Dani Alves, Luis Suárez, Robin van Persie, Bastian Schweinsteiger och Xavi, ungefär samma gäng som hos de andra internationella företagen.

Filmen "Leo Messi's World Cup Dream" utgör starten för adidas "#allin or nothing"-kampanj – bolagets dyraste globala kampanj någonsin där uppgifter gör gällande att kostnaden totalt rör sig om 500 miljoner kronor.

Konkurrenten Nike, lanserade på samma sätt sin kampanj, "Risk Everything", i början av april  med stjärnor som Wayne Rooney , Cristiano Ronaldo och Neymar .

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.