Messis dröm blir sann...

Lionel Messi tjänar pengar som aldrig förr. Ett VM-år innebär guld för de främsta spelarna och Messi travar miljoner på varandra. På den senaste reklamfilmen sover han och får gott betalt och hans dröm blir verklig.
Här är det gäng av världsstjärnor som Pepsi har trummat ihop inför VM i Brasilien.

 

Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.

Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på. 

Avtal med båda

Först engagerades han av Pepsi i deras världsomfattande kampanj inför VM. Och nu kommer han också i adidas reklam.  Messi har inget emot att göra mycket reklam och i fjol beräknades hans lön till 326 miljoner kronor.

I år kommer han uppe i en ännu högre ersättning. De internationella företag har stora konton för reklam och i synnerhet vid ett mästerskap.

Pepsi har exempelvis avtal med 19 av världens bästa fotbollsspelare och får agera runt och inför VM eftersom Coca-Cola har ett avtal med FIFA. En samarbete som sträcker sig  så långt tillbaka som till VM 1950.

Lanserade nya filmen

Det nuvarande avtalet med FIFA inleddes 2005 och löper fram till 2022 och gäller sådan fantastiska belopp som 1,2 miljarder kronor.

På adidas reklamfilm till VM tar Messi en tupplur. Han drömmer om framgång och belöning. Huruvida det blir framgångar på planen återstår att se, men vid sidan är han redan en vinnare.

Adidas lanserade i helgens sin rekorddyra kampanj inför mästerskapet i Brasilien med att visa upp filmen i samband med finalen i Champions League.

Budget om 500 miljoner

Messi har sällskap av Dani Alves, Luis Suárez, Robin van Persie, Bastian Schweinsteiger och Xavi, ungefär samma gäng som hos de andra internationella företagen.

Filmen "Leo Messi's World Cup Dream" utgör starten för adidas "#allin or nothing"-kampanj – bolagets dyraste globala kampanj någonsin där uppgifter gör gällande att kostnaden totalt rör sig om 500 miljoner kronor.

Konkurrenten Nike, lanserade på samma sätt sin kampanj, "Risk Everything", i början av april  med stjärnor som Wayne Rooney , Cristiano Ronaldo och Neymar .

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.