Messis dröm blir sann...

Lionel Messi tjänar pengar som aldrig förr. Ett VM-år innebär guld för de främsta spelarna och Messi travar miljoner på varandra. På den senaste reklamfilmen sover han och får gott betalt och hans dröm blir verklig.
Här är det gäng av världsstjärnor som Pepsi har trummat ihop inför VM i Brasilien.

 

Coca Cola och Adidas är huvudsponsorer vid fotboll-VM. Men det stoppar inte konkurrenterna Pepsi och Nike. De verkliga vinnarna är spelarna som drygar ut sina bankkonton.

Se som på Messi, den argentinske stjärnan i Barcelona. Hans senaste säsong i klubblaget var inte alls så framträdande som de föregående. Men hans lyskraft är det inget fel på. 

Avtal med båda

Först engagerades han av Pepsi i deras världsomfattande kampanj inför VM. Och nu kommer han också i adidas reklam.  Messi har inget emot att göra mycket reklam och i fjol beräknades hans lön till 326 miljoner kronor.

I år kommer han uppe i en ännu högre ersättning. De internationella företag har stora konton för reklam och i synnerhet vid ett mästerskap.

Pepsi har exempelvis avtal med 19 av världens bästa fotbollsspelare och får agera runt och inför VM eftersom Coca-Cola har ett avtal med FIFA. En samarbete som sträcker sig  så långt tillbaka som till VM 1950.

Lanserade nya filmen

Det nuvarande avtalet med FIFA inleddes 2005 och löper fram till 2022 och gäller sådan fantastiska belopp som 1,2 miljarder kronor.

På adidas reklamfilm till VM tar Messi en tupplur. Han drömmer om framgång och belöning. Huruvida det blir framgångar på planen återstår att se, men vid sidan är han redan en vinnare.

Adidas lanserade i helgens sin rekorddyra kampanj inför mästerskapet i Brasilien med att visa upp filmen i samband med finalen i Champions League.

Budget om 500 miljoner

Messi har sällskap av Dani Alves, Luis Suárez, Robin van Persie, Bastian Schweinsteiger och Xavi, ungefär samma gäng som hos de andra internationella företagen.

Filmen "Leo Messi's World Cup Dream" utgör starten för adidas "#allin or nothing"-kampanj – bolagets dyraste globala kampanj någonsin där uppgifter gör gällande att kostnaden totalt rör sig om 500 miljoner kronor.

Konkurrenten Nike, lanserade på samma sätt sin kampanj, "Risk Everything", i början av april  med stjärnor som Wayne Rooney , Cristiano Ronaldo och Neymar .

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.