Inför ett ishockey-VM - med passion når vi långt
Jag fick nyligen frågan på en middag vad jag jobbar med. Jag tog ett djupt andetag för att leverera min vanliga hisspitch: "Jag arbetar som Kommunikationschef för Världsmästerskapet i ishockey 2025 och jag..." men något fick mig att stanna upp och välja en annan vinkel: "Jag har det bästa jobbet någonsin. Jag är lyckligt lottad som får arbeta med att skapa kollektiva minnen som på riktigt för människor tillsammans."

Det högre syftet med att arbeta med stora globala idrottsevenemang är att vi ger hundratusentals människor på plats och miljontals människor framför tv-apparaterna kollektiva minnen som de bär med sig och pratar om långt efter att evenemanget är över. I mitt fall är hockey bara verktyget – att skapa bestående minnen är vår mission.
ORVESTO Passion har studerat svenskarna passioner sedan 2011. Passion Index, som lanserades förra året, ger en snabb överblick över hur olika aktörer inom idrottens värld lyckas skapa band med sina följare. I år fick våra vänner i Svenska Hockeyligan fantastiska nyheter om hur mycket sporten och ligan engagerar fansen genom att få 100 poäng – det högsta möjliga.
VM betyder otroligt mycket
Ett fint bevis på det fantastiska arbete som görs varje dag av ligan och klubbarna, men framför allt ett bevis på den dedikation och kärlek som fansen lägger på sin favoritidrott#mce_temp_url#
Den här passionen möter jag varje dag i mitt arbete med att fylla läktarna till Världsmästerskapet i ishockey, som hålls i den helt renoverade Avicii Arena i Stockholm i maj i år.
Ishockey-VM är världens största årliga vinteridrottsevenemang och för miljontals människor i olika delar av världen betyder det här otroligt mycket.
För Sverige har det gått 12 år sedan vi senast var värdland för ett senior-VM och det året vann vi VM-guld i ett kokande Globen. Den känsla som supportrarna upplevde på plats, framför radion eller TV:n, hör vi vittnesmål om dagligen när vi träffar människor i vårt jobb.
Men vi hör också om besvikelsen när vi "bara" nått kvartsfinal och semifinal. För passion är känslor utan gråskala, euforisk glädje eller bottenlös besvikelse.
I vårt arbete är de viktigaste målen att fylla våra läktare och att skapa den VM-fest vi drömmer om. Men som ett delmål på vägen blir jag nästan lika exalterad över att utforska människors nivå av passion och engagemang.
Driver kampanj
För att skapa engagemang driver vi just nu en kampanj på sociala medier som vi kallar "Memorable Moments" i varje land som deltar i nästa års VM. Vi lyfter fram ett minne från varje lands VM-historia och frågar: "Kommer du ihåg?" följt av "Var du där? Vi vill gärna höra din berättelse." De svar vi får mina vänner, de svar vi får!
Interaktionen är fantastisk, människor kommenterar, pingar sina kompisar, delar och gillar i ett aldrig sinande flöde. Äkta passion som i det lilla bevisar att det vi jobbar med skapar kollektiva minnen. Så det är det som är mitt jobb. Ingenting annat.
Och kan någon ha ett bättre jobb?
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.
I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:
– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Festveckor av allehanda slag arrangeras runt om i Sverige i skarven mellan sommaren och jobb igen. Men ingen slår Kalmar. Här är man värst.
4 000 atleter kommer till stan för världens bästa Ironmanevenemang – utsett av deltagarna själva.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl vill inte SVT:s ledning prata högt om.
. Det är Bäckström-feber i svensk ishockey. Brynäs ”hemvändare”, Nicklas Bäckström, 38 år i november, och 18 säsonger i NHL, är det bästa som hänt SHL-ishockeyn på år och dag! Ligalagens ekonomiansvariga säljer säsongbiljetter som aldrig tidigare och kryssar för i almanackan när Brynäs kommer på besök.
En försmak ges redan på torsdagskvällen, den 14 august. TV 4 finns på plats i Holmen Center i Hudiksvall, invigd 1989 och med 1 565 som publikrekord från finalen i Hockeyettan i våras, Hudik Hockey mot Troja Ljungby.