Inför ett ishockey-VM - med passion når vi långt
Jag fick nyligen frågan på en middag vad jag jobbar med. Jag tog ett djupt andetag för att leverera min vanliga hisspitch: "Jag arbetar som Kommunikationschef för Världsmästerskapet i ishockey 2025 och jag..." men något fick mig att stanna upp och välja en annan vinkel: "Jag har det bästa jobbet någonsin. Jag är lyckligt lottad som får arbeta med att skapa kollektiva minnen som på riktigt för människor tillsammans."

Det högre syftet med att arbeta med stora globala idrottsevenemang är att vi ger hundratusentals människor på plats och miljontals människor framför tv-apparaterna kollektiva minnen som de bär med sig och pratar om långt efter att evenemanget är över. I mitt fall är hockey bara verktyget – att skapa bestående minnen är vår mission.
ORVESTO Passion har studerat svenskarna passioner sedan 2011. Passion Index, som lanserades förra året, ger en snabb överblick över hur olika aktörer inom idrottens värld lyckas skapa band med sina följare. I år fick våra vänner i Svenska Hockeyligan fantastiska nyheter om hur mycket sporten och ligan engagerar fansen genom att få 100 poäng – det högsta möjliga.
VM betyder otroligt mycket
Ett fint bevis på det fantastiska arbete som görs varje dag av ligan och klubbarna, men framför allt ett bevis på den dedikation och kärlek som fansen lägger på sin favoritidrott#mce_temp_url#
Den här passionen möter jag varje dag i mitt arbete med att fylla läktarna till Världsmästerskapet i ishockey, som hålls i den helt renoverade Avicii Arena i Stockholm i maj i år.
Ishockey-VM är världens största årliga vinteridrottsevenemang och för miljontals människor i olika delar av världen betyder det här otroligt mycket.
För Sverige har det gått 12 år sedan vi senast var värdland för ett senior-VM och det året vann vi VM-guld i ett kokande Globen. Den känsla som supportrarna upplevde på plats, framför radion eller TV:n, hör vi vittnesmål om dagligen när vi träffar människor i vårt jobb.
Men vi hör också om besvikelsen när vi "bara" nått kvartsfinal och semifinal. För passion är känslor utan gråskala, euforisk glädje eller bottenlös besvikelse.
I vårt arbete är de viktigaste målen att fylla våra läktare och att skapa den VM-fest vi drömmer om. Men som ett delmål på vägen blir jag nästan lika exalterad över att utforska människors nivå av passion och engagemang.
Driver kampanj
För att skapa engagemang driver vi just nu en kampanj på sociala medier som vi kallar "Memorable Moments" i varje land som deltar i nästa års VM. Vi lyfter fram ett minne från varje lands VM-historia och frågar: "Kommer du ihåg?" följt av "Var du där? Vi vill gärna höra din berättelse." De svar vi får mina vänner, de svar vi får!
Interaktionen är fantastisk, människor kommenterar, pingar sina kompisar, delar och gillar i ett aldrig sinande flöde. Äkta passion som i det lilla bevisar att det vi jobbar med skapar kollektiva minnen. Så det är det som är mitt jobb. Ingenting annat.
Och kan någon ha ett bättre jobb?
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.