Volvos annorlunda sponsring via leasing

Volvo har överlämnat en check på 1,3 miljoner till SOK:s Topp- och talangprogram. Beloppet är en kickback för de bilar som Sveriges olympier hyr och utgör en ny typ av sponsring.
Volvo överräcker checken på 1 300 000 kronor till Sveriges Topp- och Talangaktiva. Från vänster Daniel Alfredsson, Lisa Dahlqvist, Viktoria och Joshi Helgesson, Volvos Kristian Elvefors och Danijela Rundqvist. Foto: SOK

 

Det är en annorlunda satsning, men en modell som Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, hyllar.

- Vi har haft ett partnerskap med Volvo i många år. De har hjälpt oss med bilar och transporter vid i synnerhet olympiska spel och det har betytt mycket.

"Sponsringen ett steg till"

- Nu tog vi samarbetet ett steg längre. Det ville båda vi och Volvo. Och vi hittade ett koncept som ger båda parter mera utbyte.

Ett antal Volvomodeller erbjuds såväl talanger, toppolympier och före detta olympier och de kan via förmånliga leasingkontrakt få möjlighet att ha en ny bil.

Tillägget i det här avtalet är den kick-back som numera ingår. För varje bil som hyrs så får SOK 10 000 kronor som går direkt till SOK:s Topp- och talangprogram. Och Lindeberg räknar med just 130 modeller i första skedet.

Skrev avtal

- En säker och bekväm billösning för olympierna som samtidigt ger ett bidrag från Volvo till fler talanger för kommande OS-framgångar. 

- Det här är en vinn-vinn-modell och vi strävar efter att nå fler liknande avtal på andra områden.

Stefan Lindeberg besökte Göteborg och Marstrand i samband med  Stena Cup och segling och signerade avtalet med Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.