Ny utmanare i sponsorbranschen

Generate tar steget in som ny aktör inom sponsring i Sverige. Bakom företaget står bl a Claes Lindström, f.d Fieldwork, och Johan Lindvall, tidigare sponsoransvarig hos Svenska Spel.
Svenska Golfförbundet är en av de första kunderna hos nystartade Generate. Foto: TT

 

Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.

- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.

- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.

- Men det här ska bli jättespännande.

Redan klara uppdrag

Generate Partnerships har redan klart med uppdrag för Svenska Golfförbundet, Svenska Innebandyförbundet och därtill VM i innebandy-VM 2015, stiftelsen Friends, Svensk Elitfotboll, KSS och ÅF Offshore Race.

- Vi såg möjligheter och framför allt ett utrymme att jobba nära förbund, arenor och event. Och vi har blivit besannade. Här finns det ett antal aktörer som är medvetna om att det går att utveckla samarbetet med sponsorer, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad, tidigare JJP, började diskutera framtiden och situationen på sponsormarknaden. 

- Att jobba med rättighetsägare var lockande och med vår erfarenhet bedömde vi att det fanns ett behov. 

- Många rättighetsinnehavare behöver hjälp med att paketera, utveckla och sälja sina rättigheter

Hittade passande namn

Onekligen fann de ett mycket passande namn för det nya bolaget. Generate beskriver affärsidén – att berika och göra mera av befintliga avtal, men också utveckla rättigheterna.

- Till nytta för båda parter, ska betonas. Förbund, arenor och ligor hinner inte riktigt som de vill att göra ett kontinuerligt arbete. Det är där vi kommer in i bilden.

Målsättningen är inte blygsam.

- Vi vill bli ledande rättighetsbolag i Norden och på sikt bidra till sponsring internationellt, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad kom på företagets namn och det visade sig att det inte var upptaget.

Branschen har utrymme

I branschen finns aktörer som Lagardére, Infront, Rättighetsbyrån och IMG, men Generates företrädare räds inte konkurrensen.

- Nej, absolut inte. Vi tycker att spelplanen är tämligen tom.

Det är onekligen att bakom initiativet finns fyra delägare med mångårig erfarenhet från 

rättighets-, byrå- och köparsidan.

Claes Lindström menar att sponsoravtalen måste ses ur ett affärsmässigt perspektiv och därför kan utbytet bli desto bättre.

- Det är en fråga om att verkligen bevaka en uppgörelse, att krama ur det bästa för då blir samarbetet desto längre och bättre för båda parter. Det blir ofta en förlängd relation.

Har köpt in sig

Johan Lindvall slutade vid Svenska Spel i mars och har sedan dess övervägt olika alternativ till jobb. 

- Redan i mars träffade jag Anders Liljeblad och vi började spåna. Snart nog kände jag en dragning till Generate. Tror att jag med min erfarnehet och mina kontakter kan bidra här.

Claes Lindström och Anders Liljeblad är majoritetsägare, men nu har Johan Lindvall och Gustaf Ek, som blir säljansvarig, köpt minoritetsposter i företaget. Därtill har ytterligare en säljare rekryterats.

- Just nu pågår ett antal samtal med ytterligare aktörer, säger Claes som medger att han själv, Johan och Anders ska tillbringa arbetstiden minst av allt på kontoret.

- Nej, vi ska vara ute hos kunderna, skrattar Claes Lindström.

Thomas Ejderhov

Emil (inte verifierad)

tors, 2014-09-04 07:49

1. hur ser affärsmodellen ut?

Är det fortfarande procent på det ni säljer? Känns extremt aggresivt med (minst) 5pers på lönelistan i sådana fall. Sverige/norden är inte översvämmat av mångmiljonrättigheter. Ska ni in och konsulta på köparsidan så blir ju konkurrensen lite större. Lycka till, rättigheterna behöver hjälp!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.