Ny utmanare i sponsorbranschen

Generate tar steget in som ny aktör inom sponsring i Sverige. Bakom företaget står bl a Claes Lindström, f.d Fieldwork, och Johan Lindvall, tidigare sponsoransvarig hos Svenska Spel.
Svenska Golfförbundet är en av de första kunderna hos nystartade Generate. Foto: TT

 

Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.

- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.

- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.

- Men det här ska bli jättespännande.

Redan klara uppdrag

Generate Partnerships har redan klart med uppdrag för Svenska Golfförbundet, Svenska Innebandyförbundet och därtill VM i innebandy-VM 2015, stiftelsen Friends, Svensk Elitfotboll, KSS och ÅF Offshore Race.

- Vi såg möjligheter och framför allt ett utrymme att jobba nära förbund, arenor och event. Och vi har blivit besannade. Här finns det ett antal aktörer som är medvetna om att det går att utveckla samarbetet med sponsorer, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad, tidigare JJP, började diskutera framtiden och situationen på sponsormarknaden. 

- Att jobba med rättighetsägare var lockande och med vår erfarenhet bedömde vi att det fanns ett behov. 

- Många rättighetsinnehavare behöver hjälp med att paketera, utveckla och sälja sina rättigheter

Hittade passande namn

Onekligen fann de ett mycket passande namn för det nya bolaget. Generate beskriver affärsidén – att berika och göra mera av befintliga avtal, men också utveckla rättigheterna.

- Till nytta för båda parter, ska betonas. Förbund, arenor och ligor hinner inte riktigt som de vill att göra ett kontinuerligt arbete. Det är där vi kommer in i bilden.

Målsättningen är inte blygsam.

- Vi vill bli ledande rättighetsbolag i Norden och på sikt bidra till sponsring internationellt, säger Claes Lindström.

Han och Anders Liljeblad kom på företagets namn och det visade sig att det inte var upptaget.

Branschen har utrymme

I branschen finns aktörer som Lagardére, Infront, Rättighetsbyrån och IMG, men Generates företrädare räds inte konkurrensen.

- Nej, absolut inte. Vi tycker att spelplanen är tämligen tom.

Det är onekligen att bakom initiativet finns fyra delägare med mångårig erfarenhet från 

rättighets-, byrå- och köparsidan.

Claes Lindström menar att sponsoravtalen måste ses ur ett affärsmässigt perspektiv och därför kan utbytet bli desto bättre.

- Det är en fråga om att verkligen bevaka en uppgörelse, att krama ur det bästa för då blir samarbetet desto längre och bättre för båda parter. Det blir ofta en förlängd relation.

Har köpt in sig

Johan Lindvall slutade vid Svenska Spel i mars och har sedan dess övervägt olika alternativ till jobb. 

- Redan i mars träffade jag Anders Liljeblad och vi började spåna. Snart nog kände jag en dragning till Generate. Tror att jag med min erfarnehet och mina kontakter kan bidra här.

Claes Lindström och Anders Liljeblad är majoritetsägare, men nu har Johan Lindvall och Gustaf Ek, som blir säljansvarig, köpt minoritetsposter i företaget. Därtill har ytterligare en säljare rekryterats.

- Just nu pågår ett antal samtal med ytterligare aktörer, säger Claes som medger att han själv, Johan och Anders ska tillbringa arbetstiden minst av allt på kontoret.

- Nej, vi ska vara ute hos kunderna, skrattar Claes Lindström.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Emil (inte verifierad)

tors, 2014-09-04 07:49

1. hur ser affärsmodellen ut?

Är det fortfarande procent på det ni säljer? Känns extremt aggresivt med (minst) 5pers på lönelistan i sådana fall. Sverige/norden är inte översvämmat av mångmiljonrättigheter. Ska ni in och konsulta på köparsidan så blir ju konkurrensen lite större. Lycka till, rättigheterna behöver hjälp!

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.