Ny utmanare i sponsorbranschen
Efter elva år hos Svenska Spel byter Johan Lindvall sida. Från köpare till säljare och för att bli egenföretagare. Skillnad det, nu väntar ett nytt beteende.
- Jo, det är lite speciellt, men det var dags nu, säger Johan Lindvall.
- Jag är i allra högsta grad medveten om att det blir nya villkor. Att sitta på en kvarts miljard i sponsorbudget på Svenska Spel är något helt annat än att hitta och motivera kunder.
- Men det här ska bli jättespännande.
Redan klara uppdrag
Generate Partnerships har redan klart med uppdrag för Svenska Golfförbundet, Svenska Innebandyförbundet och därtill VM i innebandy-VM 2015, stiftelsen Friends, Svensk Elitfotboll, KSS och ÅF Offshore Race.
- Vi såg möjligheter och framför allt ett utrymme att jobba nära förbund, arenor och event. Och vi har blivit besannade. Här finns det ett antal aktörer som är medvetna om att det går att utveckla samarbetet med sponsorer, säger Claes Lindström.
Han och Anders Liljeblad, tidigare JJP, började diskutera framtiden och situationen på sponsormarknaden.
- Att jobba med rättighetsägare var lockande och med vår erfarenhet bedömde vi att det fanns ett behov.
- Många rättighetsinnehavare behöver hjälp med att paketera, utveckla och sälja sina rättigheter
Hittade passande namn
Onekligen fann de ett mycket passande namn för det nya bolaget. Generate beskriver affärsidén – att berika och göra mera av befintliga avtal, men också utveckla rättigheterna.
- Till nytta för båda parter, ska betonas. Förbund, arenor och ligor hinner inte riktigt som de vill att göra ett kontinuerligt arbete. Det är där vi kommer in i bilden.
Målsättningen är inte blygsam.
- Vi vill bli ledande rättighetsbolag i Norden och på sikt bidra till sponsring internationellt, säger Claes Lindström.
Han och Anders Liljeblad kom på företagets namn och det visade sig att det inte var upptaget.
Branschen har utrymme
I branschen finns aktörer som Lagardére, Infront, Rättighetsbyrån och IMG, men Generates företrädare räds inte konkurrensen.
- Nej, absolut inte. Vi tycker att spelplanen är tämligen tom.
Det är onekligen att bakom initiativet finns fyra delägare med mångårig erfarenhet från
rättighets-, byrå- och köparsidan.
Claes Lindström menar att sponsoravtalen måste ses ur ett affärsmässigt perspektiv och därför kan utbytet bli desto bättre.
- Det är en fråga om att verkligen bevaka en uppgörelse, att krama ur det bästa för då blir samarbetet desto längre och bättre för båda parter. Det blir ofta en förlängd relation.
Har köpt in sig
Johan Lindvall slutade vid Svenska Spel i mars och har sedan dess övervägt olika alternativ till jobb.
- Redan i mars träffade jag Anders Liljeblad och vi började spåna. Snart nog kände jag en dragning till Generate. Tror att jag med min erfarnehet och mina kontakter kan bidra här.
Claes Lindström och Anders Liljeblad är majoritetsägare, men nu har Johan Lindvall och Gustaf Ek, som blir säljansvarig, köpt minoritetsposter i företaget. Därtill har ytterligare en säljare rekryterats.
- Just nu pågår ett antal samtal med ytterligare aktörer, säger Claes som medger att han själv, Johan och Anders ska tillbringa arbetstiden minst av allt på kontoret.
- Nej, vi ska vara ute hos kunderna, skrattar Claes Lindström.
Thomas Ejderhov
Väst-Sveriges främsta skidanläggning, Ulricehamn Ski Centerär till salu. Likaså en annan av Branäs-gruppens aläggningar, nämligen Vallåsen.
På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material.
På fredagen slår Henrik Stenson sitt första slag på kritiserade omsusade LIV-touren.
Vid torsdagens pressträff undkom han inte frågor runt sitt beslut som fick sådana konsekvenser. Han petades som kapten i Ryder Cup och han tappade en av sina största sponsorer och det senaste - att han förlorar förtroendeuppdraget på en stor svensk golfbana.
– Såklart jag är besviken, säger han själv.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Mest lästa just nu
IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn.
Men plötslgt händer det!
IKEA:s Varuhus i Uppsala hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.
Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!
Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.
En dag innan fotboll-EM startar har SVT fått klartecken. Expert-team under de kommande matcherna blir förre fotbollsdomaren Jonas Eriksson och Tony Gustavsson, tidigare tränare. Men inte nog med det. De backas upp av SVT Sports Daniel Nannskog och tidigare landslagsspelarna Nilla Fischer, och Lisa Dahlkvist. Det ska uppenbarligen aldrig få bli tyst…
ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.
De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.
Emil (inte verifierad)
tors, 2014-09-04 07:49
1. hur ser affärsmodellen ut?
Är det fortfarande procent på det ni säljer? Känns extremt aggresivt med (minst) 5pers på lönelistan i sådana fall. Sverige/norden är inte översvämmat av mångmiljonrättigheter. Ska ni in och konsulta på köparsidan så blir ju konkurrensen lite större. Lycka till, rättigheterna behöver hjälp!