Volvo byter sponsringsstrategi

I många år har Volvo varit en av de mest framträdande sponsorerna inom golfen. Bilkoncernen lyfte svenska Masters och har också varit framträdande i Europa. Men marknader och strategier ändras och nu är inriktningen mot Asien.
Alexander Levy från Frankrike poserar med vinnartrofén vid årets Volvo China Open på Genzon Golf Club i Shenzhen i södra Kina. Foto: Paul Lakatos, AP/One Asia/TT

 

Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Jättelik breddtävling

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, säger Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

- Vi ser att våra kundrelationer blir viktigare och viktigare och där är golfen förstås fortfarande jätteviktig. Vi kommer därför att fortsätta jobba med vår Volvo World Golf Challenge där 60 000 kunder från 40 olika länder varje år deltar, säger Ericsson till golf.se.

I Sverige bär en breddtävling Volvos loggo och det i återförsäljarnas tävling, Volvo World Golf Challenge, med 4 000 spelare i partävlingen och 10 000 i den digitala singeltävlingen och där priserna består av resor till Shanghai.   

Gamla Volvo Masters

Volvo har varit största sponsorn i European Tour under 25 år och har alltså en stark historia. Biljätten gav namn till Volvo Scandinavian Masters åren 1995-2002, men backar nu.   

Men i takt med att Kina har blivit en av företagets största marknader lägger man tonvikten där. Via Volvo China Open och ett fördjupat fem-årsavtal får man kontakt en mycket stor potentiell köpgrupp och där tänker man investera ännu mera.

- Under våra 25 år inom golfen har vi utvecklat många kundrelationer och nyckeln för oss är att nu koppla ihop företagsgolfen med den professionella golfen ytterligare, säger Per Ericsson.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

 VM-guld och sportslig succé, men ekonomisk katastrof.  Senast  Sverige stod som arrangör, 2013, lämnades ett underskott på 25 miljoner och Svenska Ishockeyförbundet tvingades gå till banken för rädda den fortsatta verksamheten.

På fredag, 9 maj, släpp pucken för det 12:e mästerskapet genom tiderna på svensk is.  VM-general, vid sidan av rinken, är smålänningen Tony Wiréhn, 65 år,  uppväxt i Bodafors ett tennisfäste och hemvist för Birger ”Bragd-Birger” Andersson och Pelle Hjertqvist. 

 Och visst, Wiréhn har varit generalsekreterare på Svenska Tennisförbundet men nu är hans uppgift att få debit och kredit att gå ihop, och försöka få så mycket intäkter som möjligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.