Sponsorerna upplåter sina platser

Brynäs gör något synnerligen ovanligt. Klubben utnyttjar sina reklamfria matchtröjor samtidigt om sponsorerna lämnar en 40 meter lång reklamsarg fri - för värdeord som Gävles barn har valt ut.
Ett antal av Brynäs sponsorer har avsagt sig reklam till förmån för barnens projekt i Gävle.

 

Barnen i Gävle har sagt sitt. Under hela hösten har Gävles skolor arbetat i sina klassrum med sikte på barnkonventionens dag. Sedan har klasserna enats om de tre värdeord som betyder mest för dem, trygghet, fred och kärlek.

Från och med fredag sitter klassernas värdeord på dels en 40 meter lång sarg i Gavlerinken plus att varje spelare bär ett värdeord på sin matchtröja.

- Vi vill ge alla barnen i Gävle en röst, få dom att känna sig hörda, sedda och öka deras stolthet över sig själv och det som är viktigt för dem, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör  Brynäs IF. 

- Dessutom vill vi uppmärksamma vuxenvärlden på vilka värdeord som barnen tycker är viktiga.

Förarbetet i skolorna har i år varit en viktig del i förberedelserna inför Barnkonventionens dag. Samtliga elever i årskurserna 4, 5 och 6 har inför dagen arbetat med olika uppdrag varav ett var att välja ut de viktigaste tre orden. 2 100 elever kom till Gavlerinken på tisdagen och fick se resultatet av sitt arbete.

- För oss var det viktigt att eleverna som har gjort arbetet fick se resultatet först av alla, förklarar Johan Cahling.  

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Idrotten och idrottsfrågorna tar plats i Almedalen. Ordentligt med plats,dessutom. Årets vecka innebär faktiskt ett rekord. Idrotten har nog aldrig synts så mycket i Almedalen och Visby som 2022. 

Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.