Annnorlunda initiativ i Uppsala

Uppsala Convention Bureau (UCB), en del av Destination Uppsala, har skapat något synnerligen annorlunda inom sponsring. Ett Draknäste, eller Dragons Den. Köpare av sponsring och säljare av rättigheter ska mötas under ett och samma tak !

Illustration: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Med Tv-programmet som förebild gäller sälj och köp för föreningar och företag. Här är Uppsala först i landet och frågan är om det är en framgångsmodelll, där flera kommuner tar efter.

Den 18 januari 2018 står Destination Uppsala för Draknästet för andra gången.

Genombrott i Storbritanien

Då inbjuds Uppsalas näringsliv för inspiration i ämnet modern sponsring och får också chansen till nya samarbeten och fler affärer. Det gäller att föreningarna är förberedda och kan stå för bra presentationer.

TV-programmet är baserat på det japanska formatet Dragons' Den från japanska "Money no Tora" med ägande av av japanska Sony och med Microsoft och Taimoor som minoritetsägare. Programmet etablerades på 2000-tal, först i hemlandet, men gick sedan på export, bl a till Storbritannien  där BBC nådde storframgång med höga tittarsiffror.

Sändes i tv även i Sverige

Till Sverige kom programmet 2009 och har visats i olika kanaler. Programmet sändes på SVT2 mellan 2009 och 2010 med Ebba Blitz som programledare. 2014 kom programmet tillbaka, men nu i TV8 med Patrick Grimlund som programledare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Golfförbundet slår nu tillbaka mot techbolaget Sweetspots klagan hos Kokurrensverket gällande förbundets it-system GIT. 

Klagomålet avser missbruk av dominerade ställning, Sweetspot anser att klubbarna inte själva kan välja det it-system de vill använda.

Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare och stabschef på SGF, konstaterar inledningsvis att SGF alltid varit noga med att följa relevant lagstiftning.

Degerfors kommun vill sälja klassiska Stora Valla. Det chockartade beskedet nådde klubben plötsligt på måndagen, en och en halv vecka innan allsvenska premiären.

-Vi är chockade över att det kommer utan någon dialog, säger klubbchef Lars Weman. På sin hemsida skriver Degerfors:

"Vänsterpartiet och Moderaterna i Degerfors kommun harkommit överens om att försöka sälja Stora Valla. Beskedet kom som en chock för föreningens styrelse och personal, som inte delgivits planerna eller deltagit i någon form av dialog rörande en försäljning".

Handbolls-VM för herrar i Sverige i januari i år blev en succé – både ekonomiskt och publikt. Det står klart när arrangörsbolaget nu redovisar ett preliminärt finansiellt resultat från mästerskapet och från den turistekonomiska mätning som genomförts.

Sveriges landslag hamnade precis utanför prispallen i VM – på en fjärde plats. Så även om det inte blev VM-guld för Sverige så blev mästerskapet rena vinsten och en strålande affär för svensk handboll, för svensk besöksnäring och för stat och kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

De har Göteborg som bas men med ett globalt perspektiv och har nått en dimension som innebär uppmärksamhet  runt om i världen. Nu ska de också samarbeta  världens största ungdomsturnering i fotboll,Gothia Cup, och multinationella bilfabrikanten, Volvo, Två giganter ska göra gemensam sak.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00. 

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.