Svenska satsningar är hemliga

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Marcus Ericsson lämnade formel 1 och kör numera indy Car. De svenska intressena i F1 är i år mycket mindre.

Finland har två toppförare i serien, men endast ett företag. Amerikanska företag dominerar fortfarande i Formel 1. I fjol fanns 40 företag från USA med i serien, men i år är antalet över 50. Tvåa på listan är Storbritannien med 29 företag medan Italien är trea med 17 företag. 

SKF framträdande

Nio företag med svensk bakgrund finns med som officiella partners eller leverantörer i årets Formel 1 serie. I fjol när Marcus Ericsson körde för det schweiziska stallet Sauber, som numera heter Alfa Romeo Racing, fanns fyra företag med svenska bakgrund med i serien. Det visar Spomotion Analytics senaste Formel 1 analys. 

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1, faktiskt sedan 1940-talet, är SKF. Företaget som hör till Wallenberg-sfären, är en etablerad teknisk partner för Scuderia Ferrari. Fortsätter i år gör också IT-teknikföretaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden. Hexagon är officiell partner i Formel 1 stallet Red Bull Aston Martin. Securitas, som för övrigt har Melker Schöring AB som storägare är sedan en tid Formel 1 seriens officiella säkerhetspartner. 

I fjol fanns också Volvo Trucks med som partner. Arrangemanget bygger av allt att döma på ett avtal mellan Volvo Trucks UK och McLaren. Samarbetet fortsätter också i år. 

Hemliga svenska satsningar

När Marcus Ericsson körde för Alfa Romeo Racing fanns inte en enda synlig partner med svensk bakgrund med i stallet, trots att Ericssons styrning av allt att döma finansierades med svenska pengar. I år finns däremot två svenska företag med och finansierar stallet, som ägs av Alfa Romeo, som är en del av Fiat Chrysler koncernen (FCA). Alfa Romeo är det stall som ökat antalet partners mest i år. Av de 14 företag som var med i fjol fortsätter 10 också i år. Samtidigt har stallet, med Kimi Räikkönen som försteförare, fått 19 nya partners, något av ett rekord i serien. 

Spelbolaget Betsafe är ny på Alfa Romeo Racings partnerlista. Ny är också Malmöföretaget Volito. Det privatägda investeringsbolaget, som ursprungligen fokuserade på flygplansleasing, är en överraskning i Formel 1 sammanhang, men Volito är en snabbväxande koncern som satsar bland annat på industri- och fastighetsinvesteringar. 

En lika stor överraskning som Volito är Huski Chocolate. Chokladdryckföretaget har även tidigare satsat kraftigt på marknadsföring via sport. Företaget har samarbetat med bland annat fotbollsklubben Millwall. I Formel 1 samarbetar Huski Chocolate med legendariska McLaren. 

Av de totalt 14 företag som är officiella samarbetspartners för serien Formel 1 är två från Sverige. Securitas är sedan gammalt partner, men i årets serie finns också datasäkerhetsföretaget Cyber1, tidigare Cognosec, med som officiell partner. Bolagets aktie noteras på First North Stockholm. 

WIlliams har tapppat företag

Williams är det stall som förlorat flest partners sedan i fjol. Av de 16 företag som var med i fjol fortsätter endast sex. När Lance Stroll, kanadensaren som körde för Williams i fjol, flyttade över till Racing Point, med pappa Lawrence Stroll som delägare, följde de kanadensiska företagen Canada Life och Bombardier med. Men Williams har lyckats locka 12 nya företag till teamet. Ett av företagen har svensk bakgrund, nämligen Harvest Sports Wear, som tillhör New Wave Group. Tack vare den polske Williams-föraren Robert Kubica har Formel 1 serien också ett polskt företag med i år, nämligen oljebolaget PKN Orlen. 

Finland har två förare, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas, i serien, men endast Konecranes, det börsnoterade kranföretaget, finns med som partner. Bolaget finns med i Mercedes AMG Petronas. Danske Kevin Magnussen, som kör för amerikanska Haas, med klart minst antalet partners, har i år med sig danska Jack & Jones, som är en del av Holch Povlsens Bestseller koncern. 

Björn Stenbacka

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.