Med två verkliga ess ökar marknadsvärdet

Förbundets marknads-och kommunikationschef Håkan Blidberg smakar belåtet på frågan om hur mycket avtalet är värt. Det är uppenbart att det handlar om cirka 10 miljoner fram till OS 2026.

Svenska skidskytteförbundet träffar mitt i prick numera. I dag blev det officiellt att Hudikvallsföretaget Monitor ERP System blir skidskytteförbundets nya huvudsponsor.  

Med två ess i huvudroller har Skidskytteförbundet ökat attraktionskraften ytterligare. Både Hanna Öberg och Stina Nilsson är favoriter hos många hemma i TV-sofforna, vilketv påverkar marknadsvärdet avsevärt.

Under lördag och söndag premiärtävlar skidskyttarna i Idre. Det är på Idre Fjäll skjutstationer debutanten Stina Nilsson ska försöka träffa tavlorna. Stinas premiär följs inte bara av skidskyttevärlden utan av alla skidintresserade.

Skidskytteförbundets avtal med Monitor ERP System är det största och mest långsiktiga partnerskap någonsin för Skidskytteförbundet. 

Avtalet är banbrytande för svenskt skidskytte. Det känns fantastiskt roligt att ett svenskägt, världsledande företag som Monitor ERP System väljer att fokusera sin globala marknadsföring på oss, säger Sofia Domeij, Skidskytteförbundets ordförande.

Avtalet ”jättestort”

Monitor ERP startade sin verksamhet 1974. Företaget har 310 anställda varav 190 i Hudiksvall. 

- Vi gör affärssystem för tillverkande företag. Just nu är det 4 500 företag som använder vårt system. Vi har kontor i Finland, Norge, Polen, Kina och Malaysia. Nu tänker vi satsa på Tyskland där skidskytteintresset är stort. För att vi ska nåt ut med vår satsning i Tyskland är det viktigt att vi hittat rätt partner. Och det vet vi att vi har i Skidskytteförbundet, säger Morgan Persson, vd. 

Hur stort är avtalet ekonomiskt?

- Jättestort! År tre till sex växlar vi upp samarbetet med Skidskytteförbundet. Vi vill med vår satsning nå fler medarbetare och kunder och förstås tala om för befintliga kunder att vi finns, säger Morgan Persson.

 Någon anknytning till sporten har inte företaget. 

- Jo, säger Morgan Persson, vår finanschef Pär Ola Gustavsson har två junior-SM-guld i skidskytte. 

Avtal med Brynäs

Sedan två år har Monitor ett 5-årigt avtal med Brynäs IF. Klubben spelar i Monitor ERP Arena.

Företagets ägs till 100 procent av Morgan Perssons brorson Jörgen Persson. Jörgens pappa avled 2016.

- Våra värderingar har tre värdeord: Långsiktiga, engagerande och jordnära. Vi har en långsiktig plan för samarbetet med Skidskytteförbundet. Vi vill att vår satsning ska nå hela bredden inom svenskt skidskytte, säger Jörgen Persson bland annat.

Förutom sponsorpengarna har företaget skänkt ett stort antal luftgevär av typen FX Biathlon från FX Airguns till Skidskytteförbundet.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.