Eskilstunas damer nobbar reklam

Allsvenska Eskilstuna United DFF spelar för första gången med en tröja helt utan sponsorloggor. 

I stället sprider klubben budskap om jämställdhetsuppropet JAG2030 tillsammans med de företag som står bakom parollen ”Effektiv och modern sponsring”. 

Tunavallen är Eskilstuna Uniteds hemmaplan i allsvenskan. 2022 firar klubben20 år som förening.
Annons

”Va, ska ni inte ha några sponsorloggor på matchtröjan? Hur ska ni då få in pengar? Om sponsorerna inte får synas varför ska de då ge er pengar?” Det är frågor som vi i Eskilstuna United har mött sedan vi bestämde oss för att inte ha några sponsorloggor på vår matchtröja, berättar Anna Arnerdal

tf.klubbchef. 

- På vår tröja står det JAG2030. Det budskapet ger våra sponsorer mer tillbaka per investerad krona än om det var deras egen logga gör. 

- JAG2030 är Eskilstuna Uniteds jämställdhetsupprop där vi tillsammans med företag och samhällsaktörer driver på för en jämställd fotboll och ett jämställt samhälle. 

JAG står för att alla kan vara med och bidra samt att det är vars och ens ansvar och 2030 för att det är året då FN:s globala mål ska vara uppnådda. Jämställdhet är mål nummer fem. 

Vår matchtröja är en symbol för vad vi vill åstadkomma tillsammans med våra partner. 

Men vad tjänar företagen på det? Jo, enligt de ansvariga i Eskilstuna united är det bl a t det här: 

• Ett starkt kommunikativt budskap 

• Att företagen tar ställning för jämställdhet och jobbar med de Globala målen 

• klubben  ger en plattform där företagen kan kommunicera till människors passioner 

• Ökad ROI per investerad krona

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.