Eskilstunas damer nobbar reklam

Allsvenska Eskilstuna United DFF spelar för första gången med en tröja helt utan sponsorloggor. 

I stället sprider klubben budskap om jämställdhetsuppropet JAG2030 tillsammans med de företag som står bakom parollen ”Effektiv och modern sponsring”. 

Tunavallen är Eskilstuna Uniteds hemmaplan i allsvenskan. 2022 firar klubben20 år som förening.

”Va, ska ni inte ha några sponsorloggor på matchtröjan? Hur ska ni då få in pengar? Om sponsorerna inte får synas varför ska de då ge er pengar?” Det är frågor som vi i Eskilstuna United har mött sedan vi bestämde oss för att inte ha några sponsorloggor på vår matchtröja, berättar Anna Arnerdal

tf.klubbchef. 

- På vår tröja står det JAG2030. Det budskapet ger våra sponsorer mer tillbaka per investerad krona än om det var deras egen logga gör. 

- JAG2030 är Eskilstuna Uniteds jämställdhetsupprop där vi tillsammans med företag och samhällsaktörer driver på för en jämställd fotboll och ett jämställt samhälle. 

JAG står för att alla kan vara med och bidra samt att det är vars och ens ansvar och 2030 för att det är året då FN:s globala mål ska vara uppnådda. Jämställdhet är mål nummer fem. 

Vår matchtröja är en symbol för vad vi vill åstadkomma tillsammans med våra partner. 

Men vad tjänar företagen på det? Jo, enligt de ansvariga i Eskilstuna united är det bl a t det här: 

• Ett starkt kommunikativt budskap 

• Att företagen tar ställning för jämställdhet och jobbar med de Globala målen 

• klubben  ger en plattform där företagen kan kommunicera till människors passioner 

• Ökad ROI per investerad krona

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.