Svenska Klarna bakom miljonsponsring i NBA
Sebastian Siemiatkowski kom från Polen med sina föräldrar 1980. Han lärde känna Niklas Adalberth och Victor Johansson och de kom att diskutera olika affärsidéer. Att göra betalningar på nätet enklare och säkrare både för konsumenter och e-handlare blev deras lansering.
Den 10 april 2005 uppstod Kreditor som 2009 bytte namn till Klarna som i dag har över 90 miljoner globala aktiva användare och 2 miljoner transaktioner om dagen.
Nu har Klarna blivit en sponsor till legendariska basketlaget Chicao Bulls, där superstjärnor som Michael Jordan och Dennis Rodham slog igenom.
Klarna har i dag över 85 miljoner konsumenter och mer än 200 000 e-handlare på 17 marknader över tre kontinenter och har ungefär 5 000 anställda med 90+ olika nationaliteter.
Klarna tillkom på handelshögskolan i Stockholm och har vuxit till och en av de mest värderade privata fintechs globalt med en värdering på 45,6 miljarder dollar.USA-marknaden lockar och det är därför Klarna har skrivit ett sponsoravtal med Chicago Bulls. Dessutom har Bulls-stjärnorna Zach LaVine och Lonzo Ball kontrakterats som Klarnas nya varumärkesambassadörer.
Sedan tidigare är Klarna också en sponsor till Angel City Football Club (ACFC) i National Women's Soccer League i USA.
Klarna har kontor i Stockholm, men att bli en sponsor i idrotts-Sverige har ännu inte varit aktuellt.
När företaget 2014 förvärvade SOFORT skapades Klarna Group. Nu backas Klarna upp av investerare som Sequoia Capital, Silver Lake, Bestseller Group, Draagoneer, Permira, Visa, Ant Group och Atomico, som har olika andelar aktier i bolaget.
Numera har Klarna också en ny ledning. Victor och Niklas har lämnat sina uppdrag i bolaget medan Sebastian Siemiatkowski är kvar som vd.
Via partnerskapet med Bulls tror Klarna-ledningen på möjligheten att nå klubbens många fans genom unika aktiveringar, upplevelser på stadion med Benny the Bull-maskot, exklusiva erbjudanden och mera. USA-marknaden hägrar.
Ifjol tog Klarna in 8,5 miljarder kronor via en nyemission för att fortsätta växa i USA och expandera verksamheten globalt.
Kontraktet med Chicago Bulls öppnar för speldagsupplevelsen på flera sätt, inklusive placeringar över resultattavlan och LED-tavlor över arenan och exponering även på Bulls träningströjor.
"Vi är glada över att samarbeta med Klarna för att utnyttja skärningspunkten mellan sport, mode och handel för att ge Bulls fans möjligheter att engagera sig med vårt varumärke på ett nytt sätt", säger Matthew Kobe,Chicago Bulls Executive Vice President, Revenue & Strategy i en kommentar. "Vårt partnerskap med Klarna främjar Bulls engagemang för att kombinera sport och teknik för att skapa revolutionerande upplevelser för våra fans.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar