TV4 jagar EM-miljoner

TV4 har samlat ledande sponsorer för att lansera fyra olika paket inför sommarens fotboll-EM. Jakten på åtskilliga miljoner har inletts.
TV4 laddar ordentligt inför EM. Kanalen är ensam om de svenska rättigheterna och satsar kopiöst. Det blir ett massivt utbud med dryga 100 timmar av direktsändning i fyran. Från den första samlingen sista dagarna i maj, via första matchen denm 2 juni till den sista sparken och den sista spekulationen den 29 juni. Med magasin och matcher, inget ska undgå TV4:s tittare.

 

Smakar det, så kostar det. Sändningsrätten och ett stort antal medarbetares arbete i dryga fyra veckor på plats i Österrike och Schweiz innebär dryga kostnader.

Reklamspotar och billboards i parti och minut, vid matcher, magasin, nyhetssändningar och Gomorron-program, är vad som erbjuds intresserade företag.

- Vi måste dra in riktigt mycket pengar, det är ett dyrt evenemang", säger Arthur Ringart, kommersiell projektledare på TV4, till Resumé.

Tidigare har TV4 alltid delat sändningar från stora mästerskap med framför allt Svt, men för första gången har kanalen egen beslutanderätt.
Menyn består av Partnerpaket, Guldpaket, Silverpaket och Bronspaket.

Partnerpaketet kostar 8 miljoner kronor och kan liknas vid huvudsponsor. Innehållet består av reklamspotar i halvtid vid varje direktsänd match och dessutom billboards vid ett stort antal tillfällen.
- I partnerpaketet ingår i stort sett allt vi har att erbjuda under EM, säger Arthur Ringart.
Ett Guldpaket kostar 3 miljoner kronor. Här erbjuds reklamspotar i halvtidspausen vid de 27 matcher som direktsänds i huvudkanalen. De avgörande gruppspelsmatcherna spelas samtidigt och därför blir det sändning under samma tidpunkter i TV4 Sport.
Enligt Arthur Ringart är intresset stort:
- Vid tidigare internationella fotbollsevenemang har det varit större efterfrågan än tillgång och då har vi fått lotta ut de attraktiva paketen bland intresserade.
Silverpaketet kostar 1,7 miljoner kronor och i gengäld får företagen spotar före eller efter varje match i TV4.

Bronspaketet för 50 000 kronor består av sändningar i TV4 Sport och ger 100 spotar.

 

Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.

Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid  SGF:s årsmöte 5-6 april.

SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari,  då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.

Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.