TV4 jagar EM-miljoner
Smakar det, så kostar det. Sändningsrätten och ett stort antal medarbetares arbete i dryga fyra veckor på plats i Österrike och Schweiz innebär dryga kostnader.
Reklamspotar och billboards i parti och minut, vid matcher, magasin, nyhetssändningar och Gomorron-program, är vad som erbjuds intresserade företag.
- Vi måste dra in riktigt mycket pengar, det är ett dyrt evenemang", säger Arthur Ringart, kommersiell projektledare på TV4, till Resumé.
Tidigare har TV4 alltid delat sändningar från stora mästerskap med framför allt Svt, men för första gången har kanalen egen beslutanderätt.
Menyn består av Partnerpaket, Guldpaket, Silverpaket och Bronspaket.
Partnerpaketet kostar 8 miljoner kronor och kan liknas vid huvudsponsor. Innehållet består av reklamspotar i halvtid vid varje direktsänd match och dessutom billboards vid ett stort antal tillfällen.
- I partnerpaketet ingår i stort sett allt vi har att erbjuda under EM, säger Arthur Ringart.
Ett Guldpaket kostar 3 miljoner kronor. Här erbjuds reklamspotar i halvtidspausen vid de 27 matcher som direktsänds i huvudkanalen. De avgörande gruppspelsmatcherna spelas samtidigt och därför blir det sändning under samma tidpunkter i TV4 Sport.
Enligt Arthur Ringart är intresset stort:
- Vid tidigare internationella fotbollsevenemang har det varit större efterfrågan än tillgång och då har vi fått lotta ut de attraktiva paketen bland intresserade.
Silverpaketet kostar 1,7 miljoner kronor och i gengäld får företagen spotar före eller efter varje match i TV4.
Bronspaketet för 50 000 kronor består av sändningar i TV4 Sport och ger 100 spotar.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.