Reklamrekord, ändå förlust

Det var rekordmycket reklam i ett och samma program och totalt tittade 6 780 000 personer på TV4:s EM-sändningar. Men från TV vill man hävda att reklamintäkterna inte uppväger miljonerna som krävdes för att komma över för sändningsrättigheterna.
Det är Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4, som i Dagens Media säger:

- Om man är jättehård, och ställer rättigheter mot intäkter - då räknar man inte hem det på första dagen. Men det är viktigt att se till hur varumärket TV4 byggs, att vi har tagit position som fotbollskanalen, säger Michael Grimborg, och fortsätter:
- Vi har visat hur vi ska göra den här typen av stora evenemang i framtiden.

Att Sverige slogs ut redan i gruppspelet berörde inte tv-tittarna särskilt mycket. Svenskarna ville ändå se mera av fotboll och hade skaffat sig olika favoritlag.

Totalt 6 780 000 personer har sett fyrans fotboll. 2 111 000 följde finalen Spanien-Tyskland i söndags kväll och det är faktiskt 62 procent i tittarandel.
- Vi är supernöjda. Man gör ju alltid ett estimat, och fler grejer har ramlat åt rätt håll än åt fel håll, säger
Han tar lätt på kritiken att det var för mycket reklam.
- Det blir lite löjligt om man säger att vi inte borde ha sänt reklam. Vi har faktiskt tagit ut mindre reklamtid än vi kunde ha gjort, det är ett val vi har gjort för att få mer studiotid.
Man räknar<br/>inte hem<br/>det på första<br/>dagen...
Michael Grimborg, försäljningsdirektör, TV4

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.