Canal Digital tar upp kampen med Viasat

Nu vill även Canal Digital slåss om hockeyentusiasterna vid tv:n. Viasat satsar och har presenterat ett avtal som ger 200 matcher kommande säsong. Nu hävdar Canal Digital att de också har rätt till en mängd matcher.

ESPN äger rättigheterna till samtliga NHL-matcher. De har vidaresålt rättigheterna till fem matcher i veckan till Viasat, men ESPN America har behållt större delen av rättigheterna själva, och från det utbudet hämtar nu Canal Digital en mängd idrottssändningar

- Vi lägger vi in kanalen i vårt Familjepaket för satellit, vilket också innebär att drygt 90 procent av våra parabolkunder får tillgång till 200 NHL-matcher plus slutspel och final från och med den 15 september. Skillnaden är att vi flyttar tv-kanalen från ett mindre tilläggspaket, alltså sportpaketet, in i vårt stora paket och gör den på så sett tillgänglig för fler, säger Jenny Pedersén vid Canal Digital Sverige.

De nya uppgifterna från Canal Digital om att företaget har förlängt och utökat ett avtal med amerikanska
programbolaget ESPN innebär att svenska tv-abonnenter nu kommer få tillgång till NH både via Canal+ och Viasat.

För att kunna se ishockeyn ska abonnenten ha Familjepaketet där ESPN America och ESPN Classic inkluderas från den 15 september. Förutom ishockey ingår även 250 livesända baseball-matcher samt NCAA basket och amerikansk fotboll. Dessutom ska ESPN Classic fokusera på minnesvärda sporthändelser.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.