IMG och Lagardère i kamp om tv-rättigheter

Avslöjandet om att Stockholm Open säljs till franska mediekoncernen Lagardère innebär att IMG (International Management Group) sparkas ur tävlingen efter 2009. Ilskan är stor hos IMG, men nyligen var rollerna ombytta. Då såg IMG till att Lagardère kastas ur friidrotten.

Det är en strid mellan två bolag som båda vill ha herraväldet över tv-rättigheterna för de främsta internationella idrottsevenemangen och just tennis och friidrott tillhör de mest eftertraktade sporterna. Ny tycks bolagen få dela på kakan.

När IAAF nyligen presenterade Diamond League ingick också en lösning med IMG som TV-partner.

"Diamond League är ett attraktivt koncept och den internationella expansionen med fler tävlingar ger en kontinuitet över hela säsongen vilket är positivt för sändande tv-stationer", sa då Kristian Hysén, senior vice President på IMG Media.

”Vi är dessutom mycket nöjda med att DN Galan, en av världens bästa friidrottstävlingar, ska ingå i Diamond League", tillade Hysén.

Det här skedde när Lagardére, inte minst via det svenska dotterbolaget IEC in Sports, hade stora förhoppningar om att utvidga friidrottsrättigheterna i Diamond League som ersätter den nuvarande ÅF Golden League och uppfyller IAAF:s mål att inkludera tävlingar utanför Europa, som Mellanöstern, Asien och USA. Men det motsatta inträffade – Lagardère försvinner helt när IMG tar över.

Detta trots att IEC in Sports - och SvT, för DN Galan hade option för en förlängning av avtalet och ville utnyttja den. Enligt vad Idrottens Affärer erfar är detta nu en juridisk tvist.

Ombytta roller

På torsdagen kom så nyheten om Stockholm Open. SO:s tre ägare, klubbarna Salk och KLTK samt Stockholms Tennisförbund, säljer tävlingen till Lagardère. Och då är det Lagardères tur att sparka ut IMG.

Hemliga förhandlingar har pågått under en tid. Fem-sex bolag har fått chansen att ägga bud på Stockholm Open, och just en klar fördelning för arbete och ansvar blev avgörande vid den pitch som har genomförts.

Insiders bekräftar att engörelse är klar och och det återstår bara detaljer innan övertagandet blir officiellt. Inom organisationen har ingen velat kommentera en kommande affär, men nu säger SO:s styrelseordförande Dan Rastland till Eurosport:

- Vi håller på med en leverantörsupphandling, den kommer att bli klar under sommaren. Det är helt enkelt en ny samarbetsform på gång men den är som sagt inte klar, säger Rastland.

- Vi tittar just nu på vad som är bäst för turneringen ur ett framtidsperspektiv. Vår vision är att fortsätta vara ett av de största evenemangen på svensk mark och få hit bättre spelare och mer publik.

Hos IMG finns i dag en ilska över uppgifterna om att SO:s tre ägare inte är nöjda med hur IMG har utvecklat turneringen. Det är därför som SO har sökt alternativa lösningar. Lagardère agerade omedelbart och uppenbarligen med framgång.

IMG stannar till 2010

Endera dagen väntas uppgörelsen presenteras och innebär att Lagardère styr landets tre största tennisturneringar. Det är inte ens ett år sedan som det franska bolaget, via IEC in Sports, tog över ATP-turneringen Swedish Open i Båstad samt WTA-turneringen Swedish Open Women (tidigare Nordic Light Open och spelades på Stockholm Stadion) som genomförs i Båstad under de kommande två veckorna.

IMG har investerat stora summor i Stockholm Open, enligt Svenska Dagbladet, och ville fortsätta driva turneringen, men har blivit helt avvisat av SO:s ägare. Det har inte ens kommit till en diskussion, vilket tyder på ett utbrett missnöje.

Det finns en irritation på bägge sidor och ändå ska IMG fullfölja ett gällande kontrakt som inkluderar årets turnering - sedan har IMG gjort sitt. Frågan är om ilskan hos IMG:s företrädare kommer att visa sig i ambitionen att få de främsta spelarna till Stockholm.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.