Ny organisation bakom gamla Stockholm Open

Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.

Det arrangemang som svenskarna  känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.

I oktober spelas NP Paribas Nordic Open igen i Kungliga Tennishallen. Nu i regi av en grupp nya företag.

Turneringen ägs och drivs av tre ideella parter, Salk, Stockholms Tennisförbund och KLTK och traditionen är stark.

Nordic Open spelas den 11–19 oktober 2025 och redan nu är det klart att SVT sänder.

 Vad som också är klart   är att en ny organisation tar över ansvaret för driften. Tre företag ska samarbeta denna gång och där betoningen ligger på strategi och teknologi. 

- Vi ser en stor potential i att förena en klassisk sport med nya populärkulturella influenser för att få fler att upptäcka turneringen, säger André Moritz,

strategisk projektledare på AWB.

DNA Media är en fullservice-mediebyrå som hanterar, upphandlar och mäter allt från performance offline-kanaler till sponsring och partnerskap. De ska optimera kundernas engagemang och utbyte i marknads- och medieinvesteringar.

IngagerSports hjälper idrotten att bygga varumärken.  Företaget  är en del av Ingager och Egmont.

AWB är en kommunikationsbyrå med, strateger som som jobbar med målgruppsanpassad kommunikation.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.

Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor  för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

En trend har gällt under många år i svensk idrott. Sektioner har brutit sig loss ur alliansföreningen och bildat egen klubb.

Mu sker det motsatta i Uppsala. Moderföreningen Sius bygger gemenskap och binder samman sporter som innebandy och bandy till bordtennis och loppisverksamhet. Alla hamnar under samma flagg igen via ett initiativ frånSirius Fotboll och webbyrån Wasabi Web.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.