Många tittare missade Zlatans återkomst

Högklassig fotboll och tv-rättigheter är ett ständigt återkommande ämne. Champions League på onsdagen med Inter-Barcelona ville åtskilliga fotbollsälskare se och det gick bra – på betalkanalen Viasat Fotboll. VM-kvalets ödesmatch, Danmark-Sverige, vill också många följa. Det danska fotbollsförbundet begär över 10 miljoner kronor...

Champions League och Inter-Barcelona. Och vem ville inte se den matchen... 87 procent av tittarna hade jublat om matchen hade sänts på kanal 6 där de har bild. Nu gällde betalkanalen Viasat Fotboll och bara en bråkdel av alla fotbollsentusiaster fick möjlighet att se hur Zlatan Ibrahimovic togs emot på sin gamla hemmaplan.

"Tittarna har vant sig"

- Jag tror att tittarna har vant sig, vi har konsekvent visat de bästa matcherna på Viasat Fotboll sedan lanseringen för ett år sedan, säger Per Tellander, sportchef för Viasat Sport, till Dagens Nyheter.

Köper tittarna den förklaringen? Per Tellander hävdar också att tittarna inte protesterade särskilt högt när toppmatcher successivt placeras i just betalkanalen. Det är så Viasat vill ha det, det är så de ska tjäna pengar.

Matchen skulle också vara tillgänglig via betaltjänsten Viasat On Demand till en kostnad av 79 kronor. Men trycket blev för stort. För många ville se Zlatan på San Siro, servern orkade inte med anstormningen och åtskilliga tittare fick aldrig se några bilder och besvikelsen var stor.

Hade kunnat utnyttja PR-tillfället

Egentligen erbjöd matchen ett ypperligt PR-tillfälle för Viasat. Nu sväljer nog många fotbollsentusiaster förtreten och tänkte desto mera. Till Viasats fördel?

Hur många tv-tittare som har tillgång till Viasat Fotboll ville inte Per Tellander uppge i intervjun med DN.

Eftersom tv är enda möjligheter för åtskilliga människor att se även mötet Danmark-Sverige den 10 oktober är frågan vad som sker där. Ingen kanal har köpt rättigheterna, nämligen.

- Vi har inte fått in något seriöst bud, säger DBU:s generalsekreterare Jim Stjerne Hansen till Sportbladet.

"Inga seriösa bud"

Dansk Boldspil-Union, DBU, är Danmarks fotbollförbund och sköter på egen hand försäljningen av tv-rättigheter.

- Vi har bett bolagen komma in med bud men de som vi har fått har varit alldeles för dåliga, de har inte varit seriösa. Jag hade förväntat mig att de skulle visa större intresse, det här är den hetaste matchen vi har sett på länge, säger Jim Stjerne Hansen.

Att inget sker kan möjligen bero på priset. Danskarna begärde drygt 10 miljoner kronor när landslagen möttes för två år sedan. Det har inte blivit billigare sedan dess…

Thomas Ejderhov

Anonymous (inte verifierad)

ons, 2009-09-16 15:58

1. Viasat = Välgörenhetsorganisation?

Det är väl för f-n självklart att man sätter de största matcherna på Viasat Fotboll. Tror ni att Viasat är ett välgörenhetsorganisation eller? Dom är precis som de andra TV-bolagen som vill tjäna pengar. Det är bara inse att vill man se fotboll eller annan sport så får man betala för det som alla andra som gör det.

Roger S (inte verifierad)

tors, 2009-09-17 09:34

2. Betalkanaler - ad rectum in corpore sana

Nej! Viasat Fotboll, Golf mm. Ni kommer aldrig att få enda krona extra av mig för era extrakanaler. Jag får nöja mig med att följa resultat mm i tidningarna. Än så länge tar de iaf inte extra betalt för sidor med resultat från t ex Champions League, men f-n vet - girigheten har inga gränser.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.