Många tittare missade Zlatans återkomst

Högklassig fotboll och tv-rättigheter är ett ständigt återkommande ämne. Champions League på onsdagen med Inter-Barcelona ville åtskilliga fotbollsälskare se och det gick bra – på betalkanalen Viasat Fotboll. VM-kvalets ödesmatch, Danmark-Sverige, vill också många följa. Det danska fotbollsförbundet begär över 10 miljoner kronor...
Annons

Champions League och Inter-Barcelona. Och vem ville inte se den matchen... 87 procent av tittarna hade jublat om matchen hade sänts på kanal 6 där de har bild. Nu gällde betalkanalen Viasat Fotboll och bara en bråkdel av alla fotbollsentusiaster fick möjlighet att se hur Zlatan Ibrahimovic togs emot på sin gamla hemmaplan.

"Tittarna har vant sig"

- Jag tror att tittarna har vant sig, vi har konsekvent visat de bästa matcherna på Viasat Fotboll sedan lanseringen för ett år sedan, säger Per Tellander, sportchef för Viasat Sport, till Dagens Nyheter.

Köper tittarna den förklaringen? Per Tellander hävdar också att tittarna inte protesterade särskilt högt när toppmatcher successivt placeras i just betalkanalen. Det är så Viasat vill ha det, det är så de ska tjäna pengar.

Matchen skulle också vara tillgänglig via betaltjänsten Viasat On Demand till en kostnad av 79 kronor. Men trycket blev för stort. För många ville se Zlatan på San Siro, servern orkade inte med anstormningen och åtskilliga tittare fick aldrig se några bilder och besvikelsen var stor.

Hade kunnat utnyttja PR-tillfället

Egentligen erbjöd matchen ett ypperligt PR-tillfälle för Viasat. Nu sväljer nog många fotbollsentusiaster förtreten och tänkte desto mera. Till Viasats fördel?

Hur många tv-tittare som har tillgång till Viasat Fotboll ville inte Per Tellander uppge i intervjun med DN.

Eftersom tv är enda möjligheter för åtskilliga människor att se även mötet Danmark-Sverige den 10 oktober är frågan vad som sker där. Ingen kanal har köpt rättigheterna, nämligen.

- Vi har inte fått in något seriöst bud, säger DBU:s generalsekreterare Jim Stjerne Hansen till Sportbladet.

"Inga seriösa bud"

Dansk Boldspil-Union, DBU, är Danmarks fotbollförbund och sköter på egen hand försäljningen av tv-rättigheter.

- Vi har bett bolagen komma in med bud men de som vi har fått har varit alldeles för dåliga, de har inte varit seriösa. Jag hade förväntat mig att de skulle visa större intresse, det här är den hetaste matchen vi har sett på länge, säger Jim Stjerne Hansen.

Att inget sker kan möjligen bero på priset. Danskarna begärde drygt 10 miljoner kronor när landslagen möttes för två år sedan. Det har inte blivit billigare sedan dess…

Thomas Ejderhov

Anonymous (inte verifierad)

ons, 2009-09-16 15:58

1. Viasat = Välgörenhetsorganisation?

Det är väl för f-n självklart att man sätter de största matcherna på Viasat Fotboll. Tror ni att Viasat är ett välgörenhetsorganisation eller? Dom är precis som de andra TV-bolagen som vill tjäna pengar. Det är bara inse att vill man se fotboll eller annan sport så får man betala för det som alla andra som gör det.

Roger S (inte verifierad)

tors, 2009-09-17 09:34

2. Betalkanaler - ad rectum in corpore sana

Nej! Viasat Fotboll, Golf mm. Ni kommer aldrig att få enda krona extra av mig för era extrakanaler. Jag får nöja mig med att följa resultat mm i tidningarna. Än så länge tar de iaf inte extra betalt för sidor med resultat från t ex Champions League, men f-n vet - girigheten har inga gränser.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.