Aftonbladet TV storsatsar på sport
Aftonbladet TV går som en raket vad gäller tittarsiffror. En miljon startade visningar per dag – det är till och med bättre än SVT Play. 1,5 miljoner unika tittare på webben och 600 000 unika tittare på mobilen varje vecka.
Onlinebolag med tidning
- Förut var Aftonbladet en tidning med rörliga inslag på webben. Nu är Aftonbladet ett onlinebolag som också ger ut en tidning.
Magnus Zaar, TV-chef på Aftonbladet sedan ett knappt år tillbaka, ser säker ut när han säger det.
Kanske är det för att Idrottens Affärer intervjuar honom en bit ifrån centralredaktionen, och ingen av nyhetsjournalisterna med rötterna i papperstidningen hör vad han säger.
Nej, han vågar stå för vad han säger, ty den tanken har slagit igenom på Lars Johan Hierta skapelse som lämnade tryckpressarna för första gången 1830.
Journalisterna utbildas i rörligt
Det ser vi på rundvandringen. En del av centralredaktionen har blivit TV-studio, och pelarna på redaktionen kläs i olika ljus, beroende på vilken nyhetssändning som pågår: Vitt för nyheter, rosa för sport och blått för nöje.
Tidningsjournalisterna utbildas i att kunna hantera en rörlig kamera, och göra egna filmade inslag. Stillbildsfotograferna likaså, plus att de också får lära sig att redigera TV-inslag.
Bollklubben, After Ice, Leifbys Big Ten, MMA-panelen, Sportmagasinet, TV Z (helt program bara om Zlatan), direktsänd basket från Basketligan… Sport utgör redan i dag en stor del av grunden för Aftonbladets lyckade TV-satsning. Inte så konstigt med tanke på Sportbladet och det starka varumärke som Aftonbladets rosa sportsatsning blivit.
Och mer ska det bli.
Nyhetsblock på vardagskvällar
I höst startar Aftonbladet TV ett helt nytt kvällsblock, kl.18.00-22.00, måndag-torsdag, med nyheter, kriminalbevakning och sport - varav sport utgör ett rejält block på 1,5-2 timmar.
- Det blir sport i både studio och live från evenemang och matcher. Dels har vi en del rättigheter på gång, dels blir det rena nyhetsinslag från matcher och tävlingar. Med en hel stab av experter från Sportbladet tror vi mycket på den här satsningen, säger Magnus Zaar.
Han har en bakgrund som bland annat programutvecklingschef på SVT, samt utvecklingschef på Strix och vd på Baluba Television och Kamera.
Del av reklamintäkterna
Hur mycket pengar det handlar om i satsningen vill Magnus Zaar inte gå in på.
Men att Aftonbladet TV utmanar de traditionella TV-bolagen sticker han inte under stol med.
- Det handlar om att ta betalt för tittandet, antingen via abonnemang eller pay-per-view, men framför allt om att ta en del av reklamintäkterna. Det här är ett mycket medvetet kliv in på TV-marknaden, som bygger på att våra besökare på webb och mobil kräver att vår snabba uppdatering nu också sker i rörlig bild.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
Svenska Bandyförbundet har tagit beslutet att Västerås, och inte Uppsala, blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024. Den 15–16 mars ska dam-, herr- och ungdomsfinalerna avgöras i ABB Arena Syd som är Sveriges största inomhusarena för bandy.
I Uppsala har man svårt att svälja förtreten. Uppgifter gör gällande att kommunen och näringslivet förlorar 25 miljoner på det uteblivna arrangemanget. Ett faktum som smärtar ännu mer då kommunen investerade 5,1 miljoner i evenemanget i fjol.
Far och son Andersson, Dennis och Fredrik, har i dag all anledning att jubla. I beslut i Högsta Förvaltningsdomstolen slås fast att ungdomsturneringar, typ Gothia Cup, fotboll och Partille Cup, handboll, inte ska erlägga resegarantiavgifter. Dennis och Fredrik kan jobba vidare som tidigare – precis som alla andra arrangörer av cuper och turneringar för idrottens unga.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med atatt kunna g åut med ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen