Aftonbladet TV storsatsar på sport
Aftonbladet TV går som en raket vad gäller tittarsiffror. En miljon startade visningar per dag – det är till och med bättre än SVT Play. 1,5 miljoner unika tittare på webben och 600 000 unika tittare på mobilen varje vecka.
Onlinebolag med tidning
- Förut var Aftonbladet en tidning med rörliga inslag på webben. Nu är Aftonbladet ett onlinebolag som också ger ut en tidning.
Magnus Zaar, TV-chef på Aftonbladet sedan ett knappt år tillbaka, ser säker ut när han säger det.
Kanske är det för att Idrottens Affärer intervjuar honom en bit ifrån centralredaktionen, och ingen av nyhetsjournalisterna med rötterna i papperstidningen hör vad han säger.
Nej, han vågar stå för vad han säger, ty den tanken har slagit igenom på Lars Johan Hierta skapelse som lämnade tryckpressarna för första gången 1830.
Journalisterna utbildas i rörligt
Det ser vi på rundvandringen. En del av centralredaktionen har blivit TV-studio, och pelarna på redaktionen kläs i olika ljus, beroende på vilken nyhetssändning som pågår: Vitt för nyheter, rosa för sport och blått för nöje.
Tidningsjournalisterna utbildas i att kunna hantera en rörlig kamera, och göra egna filmade inslag. Stillbildsfotograferna likaså, plus att de också får lära sig att redigera TV-inslag.
Bollklubben, After Ice, Leifbys Big Ten, MMA-panelen, Sportmagasinet, TV Z (helt program bara om Zlatan), direktsänd basket från Basketligan… Sport utgör redan i dag en stor del av grunden för Aftonbladets lyckade TV-satsning. Inte så konstigt med tanke på Sportbladet och det starka varumärke som Aftonbladets rosa sportsatsning blivit.
Och mer ska det bli.
Nyhetsblock på vardagskvällar
I höst startar Aftonbladet TV ett helt nytt kvällsblock, kl.18.00-22.00, måndag-torsdag, med nyheter, kriminalbevakning och sport - varav sport utgör ett rejält block på 1,5-2 timmar.
- Det blir sport i både studio och live från evenemang och matcher. Dels har vi en del rättigheter på gång, dels blir det rena nyhetsinslag från matcher och tävlingar. Med en hel stab av experter från Sportbladet tror vi mycket på den här satsningen, säger Magnus Zaar.
Han har en bakgrund som bland annat programutvecklingschef på SVT, samt utvecklingschef på Strix och vd på Baluba Television och Kamera.
Del av reklamintäkterna
Hur mycket pengar det handlar om i satsningen vill Magnus Zaar inte gå in på.
Men att Aftonbladet TV utmanar de traditionella TV-bolagen sticker han inte under stol med.
- Det handlar om att ta betalt för tittandet, antingen via abonnemang eller pay-per-view, men framför allt om att ta en del av reklamintäkterna. Det här är ett mycket medvetet kliv in på TV-marknaden, som bygger på att våra besökare på webb och mobil kräver att vår snabba uppdatering nu också sker i rörlig bild.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.