Aftonbladet TV storsatsar på sport
Aftonbladet TV går som en raket vad gäller tittarsiffror. En miljon startade visningar per dag – det är till och med bättre än SVT Play. 1,5 miljoner unika tittare på webben och 600 000 unika tittare på mobilen varje vecka.
Onlinebolag med tidning
- Förut var Aftonbladet en tidning med rörliga inslag på webben. Nu är Aftonbladet ett onlinebolag som också ger ut en tidning.
Magnus Zaar, TV-chef på Aftonbladet sedan ett knappt år tillbaka, ser säker ut när han säger det.
Kanske är det för att Idrottens Affärer intervjuar honom en bit ifrån centralredaktionen, och ingen av nyhetsjournalisterna med rötterna i papperstidningen hör vad han säger.
Nej, han vågar stå för vad han säger, ty den tanken har slagit igenom på Lars Johan Hierta skapelse som lämnade tryckpressarna för första gången 1830.
Journalisterna utbildas i rörligt
Det ser vi på rundvandringen. En del av centralredaktionen har blivit TV-studio, och pelarna på redaktionen kläs i olika ljus, beroende på vilken nyhetssändning som pågår: Vitt för nyheter, rosa för sport och blått för nöje.
Tidningsjournalisterna utbildas i att kunna hantera en rörlig kamera, och göra egna filmade inslag. Stillbildsfotograferna likaså, plus att de också får lära sig att redigera TV-inslag.
Bollklubben, After Ice, Leifbys Big Ten, MMA-panelen, Sportmagasinet, TV Z (helt program bara om Zlatan), direktsänd basket från Basketligan… Sport utgör redan i dag en stor del av grunden för Aftonbladets lyckade TV-satsning. Inte så konstigt med tanke på Sportbladet och det starka varumärke som Aftonbladets rosa sportsatsning blivit.
Och mer ska det bli.
Nyhetsblock på vardagskvällar
I höst startar Aftonbladet TV ett helt nytt kvällsblock, kl.18.00-22.00, måndag-torsdag, med nyheter, kriminalbevakning och sport - varav sport utgör ett rejält block på 1,5-2 timmar.
- Det blir sport i både studio och live från evenemang och matcher. Dels har vi en del rättigheter på gång, dels blir det rena nyhetsinslag från matcher och tävlingar. Med en hel stab av experter från Sportbladet tror vi mycket på den här satsningen, säger Magnus Zaar.
Han har en bakgrund som bland annat programutvecklingschef på SVT, samt utvecklingschef på Strix och vd på Baluba Television och Kamera.
Del av reklamintäkterna
Hur mycket pengar det handlar om i satsningen vill Magnus Zaar inte gå in på.
Men att Aftonbladet TV utmanar de traditionella TV-bolagen sticker han inte under stol med.
- Det handlar om att ta betalt för tittandet, antingen via abonnemang eller pay-per-view, men framför allt om att ta en del av reklamintäkterna. Det här är ett mycket medvetet kliv in på TV-marknaden, som bygger på att våra besökare på webb och mobil kräver att vår snabba uppdatering nu också sker i rörlig bild.
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.