Aftonbladet TV storsatsar på sport

Redan i dag fler tittare än SVT Play, och fler programserier än Kanal 5 och TV3. De traditionella TV-bolagen har all anledning att ta Aftonbladet TV på allvar. Och i höst storsatsar man på ännu mer sport i TV.
Marcus Leifby har sitt eget program som hör till Sportbladets omfattande TV-satsning.


Aftonbladet TV går som en raket vad gäller tittarsiffror. En miljon startade visningar per dag – det är till och med bättre än SVT Play. 1,5 miljoner unika tittare på webben och 600 000 unika tittare på mobilen varje vecka.

Onlinebolag med tidning

- Förut var Aftonbladet en tidning med rörliga inslag på webben. Nu är Aftonbladet ett onlinebolag som också ger ut en tidning.

Magnus Zaar, TV-chef på Aftonbladet sedan ett knappt år tillbaka, ser säker ut när han säger det.

Kanske är det för att Idrottens Affärer intervjuar honom en bit ifrån centralredaktionen, och ingen av nyhetsjournalisterna med rötterna i papperstidningen hör vad han säger.

Nej, han vågar stå för vad han säger, ty den tanken har slagit igenom på Lars Johan Hierta skapelse som lämnade tryckpressarna för första gången 1830.

Journalisterna utbildas i rörligt

Det ser vi på rundvandringen. En del av centralredaktionen har blivit TV-studio, och pelarna på redaktionen kläs i olika ljus, beroende på vilken nyhetssändning som pågår: Vitt för nyheter, rosa för sport och blått för nöje.

Tidningsjournalisterna utbildas i att kunna hantera en rörlig kamera, och göra egna filmade inslag. Stillbildsfotograferna likaså, plus att de också får lära sig att redigera TV-inslag.

Bollklubben, After Ice, Leifbys Big Ten, MMA-panelen, Sportmagasinet, TV Z (helt program bara om Zlatan), direktsänd basket från Basketligan… Sport utgör redan i dag en stor del av grunden för Aftonbladets lyckade TV-satsning. Inte så konstigt med tanke på Sportbladet och det starka varumärke som Aftonbladets rosa sportsatsning blivit.

Och mer ska det bli.

Nyhetsblock på vardagskvällar

I höst startar Aftonbladet TV ett helt nytt kvällsblock, kl.18.00-22.00, måndag-torsdag, med nyheter, kriminalbevakning och sport - varav sport utgör ett rejält block på 1,5-2 timmar.

- Det blir sport i både studio och live från evenemang och matcher. Dels har vi en del rättigheter på gång, dels blir det rena nyhetsinslag från matcher och tävlingar. Med en hel stab av experter från Sportbladet tror vi mycket på den här satsningen, säger Magnus Zaar.

Han har en bakgrund som bland annat programutvecklingschef på SVT, samt utvecklingschef på Strix och vd på Baluba Television och Kamera.

Del av reklamintäkterna

Hur mycket pengar det handlar om i satsningen vill Magnus Zaar inte gå in på.

Men att Aftonbladet TV utmanar de traditionella TV-bolagen sticker han inte under stol med.

- Det handlar om att ta betalt för tittandet, antingen via abonnemang eller pay-per-view, men framför allt om att ta en del av reklamintäkterna. Det här är ett mycket medvetet kliv in på TV-marknaden, som bygger på att våra besökare på webb och mobil kräver att vår snabba uppdatering nu också sker i rörlig bild.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

26 miljoner satsas av en rad företag och institutioner på forskning om fysisk aktivitet och parasport för personer med funktionsnedsättning.  Förhoppningen är att bidra till att öka möjligheterna för personer att bli mer fysiskt aktiva och även gynna paraidrott.

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Två av motorsportens absoluta största klassiker avgörs på samma dag – Monacos Grand Prix och Indianapolis 500, och just där finns två svenskar på startlinjen.

– För racingfansen är det som att fira midsommar och julafton samma helg, säger Rickard Rydell, racingexpert på Viaplay Group.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.