Cykel får eget TV-magasin
Eurosports cykelnestor Roberto Vacchi blir programledare och premiären sker den 6 maj på Eurosport och blir sedan tillgängligt dagen efter sändning på eurosport.se. Det innebär en start tre dagar innan årets Giro d’Italia.
Efterlängtat
Magasinet är en samproduktion tillsammans med Stampen Sports Media, med sammanlagt 15 timslånga program som sänds tisdagar från maj till september. Programledare är Roberto Vacchi som har kommenterat cykel på Eurosport sedan 1993.
- Det här är någonting vi har pratat länge om. Att det skulle vara häftigt att få göra någonting om cykling, att få analysera mer, ge lite tips till cyklister och att vi får bevaka våra nordiska cyklister mer ingående med ett eget program. Det känns väldigt, väldigt kul att alla inblandade i det här projektet har lyckats att få igenom det, så att vi verkligen får uppleva det, säger Roberto Vacchi till eurosport.se.
”Home of Cycling” kommer bjuda på nyheter, reportage och analyser från cykelvärlden och dess största lopp Tour de France, Giro d’Italia och Vuelta a España. I varje program presenteras en nordisk cykelprofil, där tittarna under säsongen bland annat får träffa världsettan Emma Johansson och Fredrik Kessiakoff.
Utökar samarbetet
I premiäravsnittet 6 maj är det givetvis fokus på Giro d’Italia – cykelårets första stora Grand Tour – som inleds i Dublin 9 maj där våra inbjudna gäster delar med sig av sina tips inför årets Giro.
- Vi har sett att det funnits både tittarunderlag och efterfrågan från sponsorer att göra något mera kring cykling. Vi sänder under året nästan 500 timmar cykel från Giro d’Italia, Tour de France och runt 40 andra tävlingar och etapplopp. Våra exklusiva sändningar har många trogna och engagerade tittare, säger Dennis Andersson, VD för Eurosport i Norden.
Stampen Sports Media har sedan tidigare ett samarbete med Eurosport och nu utvecklas samproduktionen.
- Förutom publicering på eurosport.se kommer klipp från showen att delas med andra medier inom Stampen Media Group och PlayAd-nätverket, säger Mathias Resare, Stampen Sports Media.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.