2,2 miljoner svenskar säg EM-finalen

SVT och TV4 samarbetar numera intensivt vid sportevenemang. För rättigheterna till fotbolls-EM betalade de en bit över 225 miljoner kronor. TV4 fick sända finalen som sågs av 2,2 miljoner tittare!
EM-finalen följdes av åtskilliga miljoner i ett stort antal länder. Tiotusentals människor hade också samlats vid den stora skärmen vid Eiffeltornet. Foto: AP Phpto/TT

 

De båda TV-kanalernas affärssamarbete har utvecklats allt mera och är i dag etablerat. Det är formligen en succé och får också en fortsättning.

Tack vare en gemensam kassa blir det möjligt att svenskarna får se stora internationella tävlingar. 

Det är därför som bolagen samarbetar. Internationella rättigheter har nått sådana kostnadsnivåer att bolagen på egen hand inte mäktar med att köpa in bilderna.

En av de dyraste satsningarna

Bedömningen är att fotbolls-EM kostade drygt 225 miljoner för SVT och TV4. Till det tillkommer alla omkostnader för produktion, personal och teknik på plats. 

Här valde kanalerna olika strategi. SVT hyrde studioutrymme vid Eiffeltornet medan TV4 föredrog att bygga en studio hemma i Stockholm. 

Oavsett så tar kostnaderna rejäl fart och totalt sett är EM en av årets största satsningar i båda TV-husen och totalt slutar summan nånstans närmare 280 miljoner. 

Å andra sidan, satsningarna ger resultat, dvs många människor är trogna tittare under en hel månad och sport garanterar ofta bra tittarsiffror. Det är därför som sport också kostar att köpa in. 

Köper nya evenemang

Under EM:s slutfas avslöjade kanalerna att de tillsammans har inhandlat sändningsrättigheterna till fotbolls-EM 2020. 

Sedan tidigare är klart att de sänder dam-EM 2017 dam-VM 2019. TV4 och SVT delar också rättigheterna till herrarnas fotbolls-VM 2018 och 2022.

Den här gången fick TV4 sända finalen. Av vilka skäl vill inte parterna berätta. Enligt metoden”varann gång”, en prisfråga eller någon annat motivering? Nej, där får vi bli obesvarade.

Visar svenskarnas intresse

Nu blev EM-finalen Portugal-Frankrike en riktig tittarsuccé i TV4. Matchen sågs av 2 240 miljoner tittare med en tittarandel på 71,8 procent och en rating på 23,1 procent i målgruppen A15-64.

- Förutom de fina siffrorna för TV4 har vi på Fotbollskanalen och C More sett rekordsiffror under hela EM, säger Erik Westberg, sportchef, TV4-gruppen och C More.

TV4 visade även den helt avgörande matchen mellan Sverige och Belgien som sågs av hela 2,9 miljoner tittare och var den mest sedda matchen i Fotbolls-EM 2016 för TV4.

Siffrorna är preliminära siffror från MMS.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.