Men här tittade 2,8 miljoner

Här kommer larmrapporten som torde ge beslutsfattarna på TV-bolagen en tankeställare. Färre personer tittar på internationell fotboll på TV!
Mötet mellan Liverpool (här Philippe Coutinho med bollen) och Manchester United (Ander Herrera, närmast) i förra veckan kom upp i rekordsiffror för TV-tittande. 2,8 miljoner personer såg matchen via Sky Sports. Foto: Dave Thompson, AP Photo/TT

 

Sky Sports upplever en kraftig minskning av tittare på Premier League-sändningar. Matcher i höst har setts av 19 procent färre tittare än den föregående säsongen, skriver The Guardian.

Samtidigt rekord

Människor tycks välja med omsorg. För samtidigt noterades rekordsiffror vid matchen Liverpool-Manchester United. Här uppmättes 2,8 miljoner tittare i Storbritannien. Det är den mest sedda matchen på tre år.

Som jämförelse hade norska TV 2 Sport Premium nästan 300 000 tittare på samma match.

I Sverige har bolagen tagit för vana att varken rapportera om antalet sålda betalkort eller antalet tittare. 

Bakom de försämrade siffrorna i Storbritannien döljer sig vissa förklaringar. Användningen av mobilen för att se matcher visar plussiffror. I England har det skett en ökning med 17 procent jämfört med förra säsongen.

Dyrare och dyrare

I Guardian påpekas betonas att samtidigt som allt fler människor får sämre ställt ökar kostnaderna för betalkort. Det samma gäller för övrigt också matchbiljetter som blir dyrare och dyrare.

Och inte minst, matcherna finns ju gratis att beskåda eftersom de är tillgängliga gratis via olika flödessidor. Det är olagligt, men det hindrar inte tusentals människor att slippa kostnaden.

Det här är ett problem allmänt i TV-världen, men just i Storbritannien har de ledande bolagen köpt Premier League för rekordbelopp och varje pund i intäkt värderas högt.

Men britterna har fått sig en tankeställare – kan TV-fotbollen minska i attraktion och den till synes omättliga efterfrågan vara på nedgång?

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.