Men här tittade 2,8 miljoner

Här kommer larmrapporten som torde ge beslutsfattarna på TV-bolagen en tankeställare. Färre personer tittar på internationell fotboll på TV!
Mötet mellan Liverpool (här Philippe Coutinho med bollen) och Manchester United (Ander Herrera, närmast) i förra veckan kom upp i rekordsiffror för TV-tittande. 2,8 miljoner personer såg matchen via Sky Sports. Foto: Dave Thompson, AP Photo/TT

 

Sky Sports upplever en kraftig minskning av tittare på Premier League-sändningar. Matcher i höst har setts av 19 procent färre tittare än den föregående säsongen, skriver The Guardian.

Samtidigt rekord

Människor tycks välja med omsorg. För samtidigt noterades rekordsiffror vid matchen Liverpool-Manchester United. Här uppmättes 2,8 miljoner tittare i Storbritannien. Det är den mest sedda matchen på tre år.

Som jämförelse hade norska TV 2 Sport Premium nästan 300 000 tittare på samma match.

I Sverige har bolagen tagit för vana att varken rapportera om antalet sålda betalkort eller antalet tittare. 

Bakom de försämrade siffrorna i Storbritannien döljer sig vissa förklaringar. Användningen av mobilen för att se matcher visar plussiffror. I England har det skett en ökning med 17 procent jämfört med förra säsongen.

Dyrare och dyrare

I Guardian påpekas betonas att samtidigt som allt fler människor får sämre ställt ökar kostnaderna för betalkort. Det samma gäller för övrigt också matchbiljetter som blir dyrare och dyrare.

Och inte minst, matcherna finns ju gratis att beskåda eftersom de är tillgängliga gratis via olika flödessidor. Det är olagligt, men det hindrar inte tusentals människor att slippa kostnaden.

Det här är ett problem allmänt i TV-världen, men just i Storbritannien har de ledande bolagen köpt Premier League för rekordbelopp och varje pund i intäkt värderas högt.

Men britterna har fått sig en tankeställare – kan TV-fotbollen minska i attraktion och den till synes omättliga efterfrågan vara på nedgång?

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.