Bragden gav tittarrekord

Sveriges bragdseger mot Italien på Kanal 5 igår slog alla tiders tittarrekord. Snittet för andra halvlek låg på 2 024 000 tittare vilket är den högsta officiella tittarsiffran som Kanal 5 haft sedan starten 1989.

Sverige jublar efter slutsignalen i måndagens VM-kval, playoff, andra matchen, mellan Italien och Sverige på San Siro i Milano. Matchen slutade 0-0 och Sverige går vidare till VM. Foto: Jonas Ekströmer / TT; Kanal 5; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Sveriges heroiska kryss mot Italien och avancemang till VM i Ryssland gav eko i en hel fotbollsvärld under måndagskvällen. På plats i Milano sände Eurosport och Kanal 5 ett rekordlångt uppsnack som inleddes redan kl. 16. När det fem timmar senare var avspark satt en rekordstor publik bänkad framför sändningen.

Kanal 5:s gamla rekord från playoff-matchen mot Danmark 2015 (1 950 000 tittare) raderades ut och det nya rekordet lyder 2 024 000 tittare i snitt i andra halvlek vilket är all time Hugh för Kanal 5 sedan starten 1989.

– Det var en magisk kväll på San Siro och en heroisk insats av det nya, vilt kämpande svenska landslaget. Att det gav nytt tittarrekord för Kanal 5 och Eurosport sätter pricken över i:et, säger Emir Osmanbegovic, sportchef Discovery Networks Sweden och Eurosport.

De 2 024 000 tittarna i andra halvlek motsvarar en tittartidsandel på 72,2 procent i huvudmålgruppen 15–44 år och motsvarande kommersiella andel var 77,8 procent.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.