Mera galna fotbollsaffärer

 Det här är fotbollsbusiness på högsta nivå. Real Madrid är störst av de största, med Barcelona hack i häl. Under det senaste året drog klubbarna in nära 700 miljoner vardera. Oh då handlar det om euro. 

Lopnel Messi har tillhört Barcelona sedan han var 16 år, och många har tagit honom för självklar inför framtiden. Men nu oroas även klubbens ledning Utköpsklausulen på 6, 9 miljarder avskräcker inte köpare. Det finns klubbar som kan tänka sig att betala den rekordsumman. Foto: TT

De två giganterna stod för 41,4 procent av de totala intäkterna i den spanska förstadivisionen enligt affärsföretaget Sectorial Observatory DBK. 

De enorma beloppen kommer från biljett- och årskortsförsäljning, kommersiella intäkter i form av sponsoravtal och marknadsföring samt allra mest, TV-intäkter. Här har det skett en ökning av ersättningen med 70 procent under de två senaste säsongerna och den uppgår nu till 1 448 miljoner euro för hela La Liga och de två dominanterna får mest.

Reals nya bortaställ

Bakom Real Madrid och Barcelona med vardera nära 700 miljoner kronor i intäkter kommer Atletico Madrid som har 9,1 procent av det totala beloppet och därpå följer Sevilla och Athletico Club på 4,6 procent respektive 4,2 procent. Klubbarna genererade totalt 3,440 miljoner euro under 2016/17 vilket innebar en 15-procentig ökning jämfört med föregående period. 

 En stor intäktskälla är också försäljningen av matchtröjor. Real Madrid har lanserat ett nytt matchställ. En mer kontroversiell rosa skapelse som ska användas på bortaplan. För första gången någonsin ska Real Madrid spela med en rosa bortatröja. Historiskt sett har kungaklubbens tidigare bortatröjor varit blå, svart eller lila.

Adidas ledning kände att det var dags för något nytt och det resulterade i ett förslag med en rosa bortatröja. Som kontrast har Adidas designat samtliga detaljer i vitt. 

6.9 miljoner avskräcker inte

När vi ändå är inne på galna fotbollssiffror.

Ni kommer ihåg den omöjliga spelartransfern från i fjol. Då Pris SG accepterade den egentliga overkliga prislappen på Neymar och la upp 2,2 miljarder kronor.

Det höga beloppet avskräckte inte den franska klubben.

6,9 miljarder inte nog?

Men 6,9 miljarder ska väl ändå stoppa alla tänkbara och otänkbara köpare, tyckte Barcelonas ledning och satte det beloppet på utköpsklausulen på Lionel Messi.

Men nu rapporterar spansk och engelsk media om en allt större fruktan i klubben. Barcelona har fått signaler om att det faktiskt kan finnas rivaliserande klubbar som inte är avskräckta. De kan tänka sig att betala den egentligen absurda summan 6,9 miljarder. För en fotbollsspelare, men så är det också Messi och han är väl troligen den ende.

"Har blivit galna"

– Nu för tiden har saker blivit lite galna, säger Pancho Schroder, ekonomisk direktör i FC Barcelona, enligt Daily Mail.

– För ett år sedan trodde vi att klausulen på Neymar var tillräckligt hög för att behålla honom, och det visade sig inte vara fallet, fortsätter Schroder.

I november 2017 förlängde Leo Messi sitt kontrakt och både han själv och klubben trodde att det handslaget skulle räcka över säsongen 2020/2021.

Men nu ökar oron i Barcelona. Å andra sidan, Messi kanske tar intryck av förre radarkompisen Neymar, som nu har börjat inse att villkoren i Barca var rätt bra och att pengar inte är allt. Neymar har erkänt att han har lite hemlängtan…

FOTNOT: En euro kostade på måndagen 10,16 kronor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.