Champions League utlöste kanalkrig

Nent Group med Viasat förlorar rättigheterna till Champions League efter 29 år. En ny aktör tar över efter säsongen 2021. Dagens Media skriver att Telia, som äger TV4 och C More, köpt rättigheterna för en miljard kronor per år. Telia uppges ha köpt rättigheten till 2024.

Det uppges vara samma summa som Nent Group betalade för rättigheten i Sverige, Danmark och Norge för att få sända Champions League. 

Fotboll och Champions League - det har varit lika med Viasat sedan 1992. Men nu har Telia agerat och överträffat Nent Group i budgivningen. Uppgifter gör gällande att Telia betalar 1 miljard kronor per år för rättigheterna till den internationella fotbollen - de närmaste åtta åren.

- Priset var helt enkelt för högt för att förlänga rättigheten. Vi har haft den sedan starten 1992 och är det enda bolag i värden som haft det, säger Per Nunstedt, sportchef på Nent Group, till Sportbladet.

Nent Group, Nordic Entertainment Group, med Viasat-kanalerna Nent, TV6, Viasat, Viaplay, har alltid haft ett kassaskåp så välfyllt som till och med gjort Joakim von Anka grön av avund. Nu kunde de inte hänga med i budgivningen. Då förstår ni att priset för rättigheten var högt. De europeiska klubblagsturneringarna omsätter varje säsong 37 miljarder kronor. 37 miljarder!

Viasat köpte snabbt rättigheterna till Europa League och den nystartade Conference League. Rättigheterna gäller från 2021-2022 till och med 2023-2024. De svenska mästarna hamnar i Conference League.

Wenströms avsked

Ola Wenström, Champion Leagues TV-ansikte framför andra, tvingas efter 13 raka säsonger bita i det sura äpplet. Wenström har ätit upp sitt påskägg i drömhuset i skånska Viken och skriver på känslosamt på Facebook bland annat:

”Ibland förlorar man.  Älskade Champions League som jag en gång bytte arbetsplats och kanal för, lagt så mycket tid, kraft och lust på. Svulstiga turnering som gett så mycket tillbaka i form av fotbollsdramatik, teveutmaningar och en Kristall.”

Wenström tröstar sig med att Premier League finns i huset i minst åtta år till. 

De känner vi igen

C More och TV4 blir alltså den nya Champions League-kanalen  med kända ansikten och röster som bland andra Lasse Granqvist, Olof Lundh, Frida Nordstrand och Anna Brolin. C More/TV Fotboll har rättigheterna till La Liga och Serie A men ville ha en ännu större tugga att bita i.

Viasatansikten som vi vant oss vid som till exempel Henrik Strömblad, som jobbat på kanalen sedan 1996 och sänt över 2 000 matcher, temperaturhöjaren Bojan Djordjic och allvetaren Erik Niva, kommer de att nöja sig med att spela i en lägre division? Snart vet vi.

 Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.