TV4 i två-årigt miljardavtal

Så kom då den förväntade nyheten. TV4 och C More  tar över sändningarna av Fotbollens Champion League.  Efter nästan 30 år hos Viasat och Viaplay har TV4 och C More tillräckligt med ekonomiska muskler, efter Telias inträde som ägare, för att köpa det bästa och mesta av europeisk fotboll. De exklusiva rättigheterna är TV4 ägare till från hösten 2021. Uppgifter gör gällande att 1 miljard kronor per säsong är köpesumman.

Nu blir det närbilder på Barcelonas och världsfotbollens stjärna, Lionel Messi i TV4 under ett par år

 

- Det här handlar om världens bästa turnering i världens största sport, säger Casten Almqvist, vd på TV4 Media. 

Stora ord, stor anledning.

Högst på önskelistan

- Champions League har länge stått högst på vår önskelista över sporträttigheter. Den här satsningen är ett första exempel på hur vi på TV4 Media nu med Telia som ägare ytterligare lyfter ambitionerna att skapa Sveriges bästa TV-upplevelser, säger Casten fortsättningsvis.

Rättigheten innehåller samtliga matcher från UEFA Champions League, såväl playoff, gruppspel som slutspel, inklusive finalen.

Inte nog med det TV4 ska också sända UEFA Super Cup, som spelas mellan Champions League-vinnaren och Europa League-vinnaren, samt ungdomsturneringen UEFA Youth League.

Champions League har sedan starten 1992 visats hos nuvarande Nent, men bolaget med varumärkena TV3, Viaplay och Viasat Sport medgav  nyligen att man tappat rättigheterna.

Här ser du fotboll

Nent/Viasat/Viaplay: Champions League (till och med 2020/21), Premier League, Bundesliga, franska Ligue 1 och damligan, engelska Championship och Super League, norska ligan och danska ligan.

TV4/C More: VM och EM, herrar (delas med SVT), landskamper, herrar och damer (damlandskamper delas med SVT), inklusive VM- respektive EM-kval, Svenska cupen, Champions League (från 2021/22), La Liga, Serie A, MLS.

Discovery/D Play: Allsvenskan, superettan, Europa League, OS.

SVT: VM och EM, herrar (delas med TV4), Landskamper, damer (delas med TV4).

Aftonbladet: Damallsvenskan.(DN)

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.