Streamingstriden fortsätter

Nils Funcke, debattör och författare till flera böcker om tryck – och yttrandefrihet  underkänner Svenska Fotbollförbundets, SvFF, ställningstagande i pågående strid med leverantörer av streamingtjänster från idrottsanläggningar.

-Det finns inget lagstöd för att stänga ute aktörer från allmänna platser, och en idrottsplats är en sådan. SvFF kan inte hävda sin exklusiva rätt på idrottsplatser när andra vill sända och meddela fakta från exempelvis en ungdomsmatch i fotboll, betonar Nils Funcke.

Idrottens Affärer har i tidigare artiklar belyst SvFF:s negativa förhållningssätt  till streamingtjänsten Solidsport, branschledande i livesändningar av ungdomsidrott och med 45 000 ”streamade” matcher under 2019.

Uppgifter, som IA tagit del av, berättar om hot och repressalier mot klubbar som använder Solidsport.

Strid om pengar

Ytterst handlar striden om miljonintäkter och herravälde över livsesändningar inom svensk ungdomsidrott. Att med den egna mobiltelefonen ”streama” ungdomsmatcher, och erbjuda exempelvis föräldrar, mot en avgift, att ta del av sändningen. 

 Solidsport var först ute på marknaden, och betalade under 2019 tillbaka cirka 20 miljoner kronor till idrotten. En delägare är Telia.

 SvFF har precis kommit ur startgroparna, och  har byggt upp en  egen streamingtjänst via appen ”Min Fotboll”.   Partners till SVFF är två kommersiella bolag, Nordic Profile Partners AB, med tidigare kända kopplingar till skandalomsusade norrmannen  Rune Hauge, och riskkapitalbolaget Sportswik AB. 

-Jag kan inte se att SvFF har det exklusiva tillträdet, och exklusiv sändningsrätt på landets idrottsplatser – fotbollsplaner. Det står var och en fritt att utnyttja sin rätt att meddela sig med omvärlden , framhåller Nils Funcke.

” Främja ett fritt meningsutbyte”. 

Yttrandefriheten är reglerad i yttrandefrihetsgrundlagen, YGL, från 1992. Lagen är mycket långtgående och ska som det heter ” främja ett fritt meningsutbyte och allsidig upplysning”. 

Genom att hänvisa till paragraf 8 i tävlingsbestämmelserna vill SvFF skapa ett nytt lagrum, och därmed försvåra/förhindra för andra aktörer att ”livesända” från ungdomsmatcher i fotboll.

”Åskådare, eller annan får inte. utan arrangerande förenings tillstånd göra videoupptagning eller annan motsvarande upptagning av rörliga bilder, i kommersiellt syfte”, är SvFF:s besked. 

Paragraf 8 har aldrig prövats, SvFF:s  Anders Hübinette, chef juridik och säkerhet, medger att juridiken må vara ”krånglig” men kan inte se att paragraf 8 ”rundar” yttrandefriheten.

-Vi hävdar att SvFF, genom våra distriktsförbund, har samtliga mediarättigheter, om inte annat avtal träffats, med arrangerande förening. Om överenskommelse ingåtts, och där vissa villkor uppfylls, kan streamingrätten övergå till annan aktör, säger Anders Hübinette.

Söker monopolställning

Att SvFF eftersträvar en monopolställning är ingen vågad gissning. Därav hot och repressalier mot föreningar som vill föredra exempelvis Solidsport före ”Min Fotboll”.

-Jag har inte kännedom om några hot, och skulle det förekomma är det inte acceptabelt. Vi eftersträvar full kontroll, och i det ligger att vi inte kan acceptera att andra kan göra ekonomisk vinning av verksamhet som sker inom vår intressesfär, avslutar Anders Hübinette.

Att föreningar vägrar, och att distrikt till och med öppet revolterar mot SvFF, har stark ekonomisk bakgrund. När Solidsport ”livesänder” delas intäkterna lika, 50-50, förening och företag.. 

Ersättningsmodellen för ”Min Fotboll” har inte öppet redovisats, mer än att samtliga intäkter tillfaller svensk fotboll. Hur enskilda föreningar ska få sin rättmätiga del är oklart.

Hauge konsult i mediafrågor

Föreningar inom Stockholms Fotbollsförbund och Östergötlands Fotbollsförbund kan använda Solidsports tjänster utan krav på tecknat avtal.

Norrmannen  Rune Hauge är ett mycket kontroversiellt namn inom svensk fotboll. Tidigare spelaragent och i dag konsult i mediafrågor. SvFF förnekar kategoriskt att han har minsta inflytande över utformningen av appen ”Min Fotboll”.

 En av Hauges närmaste medarbetare, Camilla Lindgren, avlönad av Hauge, har sedan flera år sin tjänst placerad  på  SvFF:s kansli i Solna. Med huvuduppgift att bevaka mediarättigheter.

Johan Lundqvist grundare av Solidsport, har tidigare i Idrottens Affärer anklagat SvFF för maffiametoder.

_En hetsjakt där klubbar ska skrämmas i i ”Min Fotboll”. Att bygga upp en portal av det här slaget är kostsamt, vi talar om flermiljonbelopp. Förenings-Sverige kommer att få finansiera ”Min fotboll”, det är jag övertygad om säger Johan Lundqvist.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.