Streaming som gett 43 miljoner till idrotten

Miljonsatsningar, och med Netflix som förebild, spänner Solidsport sina muskler. Nordens största streamingtjänst för livesänd idrott på alla nivåer tar sats för framtiden – efter pandemin.

2020 har påskyndat idrottens behov av att skapa intäkter online, samtidigt har Folkhälsomyndighetens regelverk lagt hinder för Solidsports primära vision, att möjliggöra att livesända sin idrott – oavsett nivå.

Johan Lundqvist, grundare, gör ingen hemlighet av att 2020 innehållit utmaningar. Personalstyrkan har reducerats i takt med att ungdomsidrotten,  hörnstenen i Solidsports utbud, varit satt på sparlåga.

Sändningar från fotbollsmatcher har fått Solidsport att växa till Nordens största streamingtjänst för livesänd idrott

-Trots olika restriktioner har vi sett en stark efterfrågan på livesända tävlingar och matcher. En utveckling som vi ser fortsätta under 2021, framhåller Johan Lundqvist.

Solidsports koncept bygger på 50-50 principen. Alla intäkter delas lika mellan sändande förening/lag och företaget. Trots covid-19 passerade omsättningen rekordhöga 30 miljoner under 2020, och milstolpen 1 miljon användare noterades.

Affärsmodellen har sedan 2016 genererat 43 miljoner till idrotten, i huvudsak efter livestreaming av ungdomsidrott.

 För att bibehålla, men också öka utvecklingstakten på den tekniska plattformen breddas ägarbasen genom ett finansiellt tillskott på 23 miljoner kronor. Nya investerare är Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg&Partners och affärsmannen Robert Bexell. Sedan tidigare är Telia delägare i Solidsport.

-Vi ser också möjligheter till fortsatt europeisk utveckling. Vi har i dag samarbeten i Finland och senast tecknade vi antal med live sändningar från den turkiska högsta ligan i basket, meddelar Johan Lundqvist.

Under 2021 lanseras också en ny betalningslösning enligt samma modell som för Netflix, USA-baserad streamingtjänst för bland annat filmer och TV-serier som The Crown.  Det öppnar för månadssupporterskap, och nya intäkter för enskilda lag och föreningar.  Som månadsupporter har du tillgång till allt som sänds om just ditt lag eller förening.

Idrottens digitalisering har ökat markant under 2020. Flera aktörer har vunnit marknadsandelar och enskilda förbund har även hoppas på streamingvågen.

Som Svenska Fotbollförbundet, SvFF, som tagit fram en egen tjänst, appen Min Fotboll, och som av rättighetsskäl vill stänga ute Solidsport från kommunala idrottsplatser, där exempelvis ungdomsmatcher i fotboll spelas.

Idrottens Affärer har tidigare skildrat rättighetsstriden och på Solidsport ser Johan Lundqvist med spänning fram emot 2021 års säsong. När väl ungdomsfotbollen rullar i gång igen.

Solidsports ersättningsmodell, 50-50, har i föreningslivet haft ett större genomslag hos fotbollens klubbar än förbundets centralt styrda modell för ersättning. Följden har blivit att enskilda lag vänt ryggen till SvFF appen.

Kjell Nilsson 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.