Artificiell intelligens växer inom idrotten
Sportway erövrar nya marknadsandelar och det sker nu via en satsning i Finland där företaget ska producera 25 000 matcher per år med teknik från artificiell intelligens. Med befintliga partnerskap i Sverige och Norge, växer nu norra Europas största nätverk för AI-produktion och totalt 300 arenor kommer ha utrustningen i de tre länderna under året.
Bakom Sportway står bl a jonas Persson, som byggde upp ett internationellt företag, IEC in Sports, som handlade med tv-rättigheter.
Sportway och det Finska Ishockeyförbundet (FIHA) har nuingått ett partnerskap för att installera Sportways AI-kamerasystem i inledningsvis 70 arenor runt om i Finland.
Kan sända 25 000 matcher
Systemet möjliggör direktsändning av upp till 25 000 matcher i FIHA`s sändningsplattform. I framtidsplanerna ingår utbyggnad i upp till inte mindre än 200 arenor.
Därmed blir den finska marknaden Sportways näst största för AI-produktion av sport. Plattformen erbjuder livesändningar av samtliga spelade matcher i lägre divisioner inom dam- och herrhockey, samt juniorligor.
Dessutom ska alla arenor vara utrustade med Sportways branschledande coachingverktyg, Team Account, som används i spelarutveckling i form av dataanalys och videocoaching.
Tjänsten kommer förse FIHA-klubbarna med högkvalitativ livestreaming, coachingverktyg, mjukvara för spelarsäkerhet samt en plattform för live- och on-demand sändningar.
Tittarupplevelse
- Att arbeta med det Finska Ishockeyförbundet visar på vår beslutsamhet i att leverera en förstklassig tittarupplevelse och erbjuda klubbarna fler möjligheter att förenas med deras medlemmar och supportrar, , säger Daniel Franck, VD, vid Sportway, och även han med en bakgrund inom IEC.
- Vi fick under förra säsongen, tillsammans med fem klubbar i Finland, chansen att utvärdera och utveckla vårt erbjudande med utökad grafik i sändningarna samt genomföra uppdateringar inom både Team Account och Situation room, vår mjukvara för spelarsäkerhet. Därför kan vi inför nästa säsong erbjuda ännu bättre tittarupplevelser och större nytta för klubbarna och förbundet, fortsätter Frank
Matti Nurminen, VD, FIHA, är belåten och förväntansfull:
Partnerskapet med Sportway är en viktig pusselbit i vår strävan att uppfylla vårt syfte, att erbjuda människor ishockeyupplevelser. Genom värdefull match- och videodata skapar vi en plattform som inte bara är underhållande för fansen, men även utvecklande för våra spelare och ledare genom Sportway’s coaching verktyg Team Account.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Fotbollförbundets nyvalde ordförande, Urban Åström, fick vidkännas ett svårt nederlag vid helgens RF-stämma i Göteborg Med röstsiffrorna 131-58 föll fotbollens, och Riksidrottsstyrelsens förslag för en höjning av det så kallade ”taket” från nuvarande 10,0 till 12,0 procent.
Striden handlar om hur det statliga anslaget, cirka 1.8 miljarder kronor ska fördelas inom idrottens medlemsförbund.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
I augusti står Malmö värd för en historisk premiär. För första gången någonsin i Europa arrangeras en WTT Grand Smash – bordtennissportens mest prestigefyllda tävlingsformat. Mellan 14–24 augusti 2025 samlas världens bästa spelare i Malmö Arena där toppmatcher varvas med publikfest och internationell stämning. Bland de svenska stjärnorna finns Truls Möregårdh, redo att försvara de blågula färgerna på hemmaplan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.