Artificiell intelligens växer inom idrotten
Sportway erövrar nya marknadsandelar och det sker nu via en satsning i Finland där företaget ska producera 25 000 matcher per år med teknik från artificiell intelligens. Med befintliga partnerskap i Sverige och Norge, växer nu norra Europas största nätverk för AI-produktion och totalt 300 arenor kommer ha utrustningen i de tre länderna under året.
Bakom Sportway står bl a jonas Persson, som byggde upp ett internationellt företag, IEC in Sports, som handlade med tv-rättigheter.
Sportway och det Finska Ishockeyförbundet (FIHA) har nuingått ett partnerskap för att installera Sportways AI-kamerasystem i inledningsvis 70 arenor runt om i Finland.
Kan sända 25 000 matcher
Systemet möjliggör direktsändning av upp till 25 000 matcher i FIHA`s sändningsplattform. I framtidsplanerna ingår utbyggnad i upp till inte mindre än 200 arenor.
Därmed blir den finska marknaden Sportways näst största för AI-produktion av sport. Plattformen erbjuder livesändningar av samtliga spelade matcher i lägre divisioner inom dam- och herrhockey, samt juniorligor.
Dessutom ska alla arenor vara utrustade med Sportways branschledande coachingverktyg, Team Account, som används i spelarutveckling i form av dataanalys och videocoaching.
Tjänsten kommer förse FIHA-klubbarna med högkvalitativ livestreaming, coachingverktyg, mjukvara för spelarsäkerhet samt en plattform för live- och on-demand sändningar.
Tittarupplevelse
- Att arbeta med det Finska Ishockeyförbundet visar på vår beslutsamhet i att leverera en förstklassig tittarupplevelse och erbjuda klubbarna fler möjligheter att förenas med deras medlemmar och supportrar, , säger Daniel Franck, VD, vid Sportway, och även han med en bakgrund inom IEC.
- Vi fick under förra säsongen, tillsammans med fem klubbar i Finland, chansen att utvärdera och utveckla vårt erbjudande med utökad grafik i sändningarna samt genomföra uppdateringar inom både Team Account och Situation room, vår mjukvara för spelarsäkerhet. Därför kan vi inför nästa säsong erbjuda ännu bättre tittarupplevelser och större nytta för klubbarna och förbundet, fortsätter Frank
Matti Nurminen, VD, FIHA, är belåten och förväntansfull:
Partnerskapet med Sportway är en viktig pusselbit i vår strävan att uppfylla vårt syfte, att erbjuda människor ishockeyupplevelser. Genom värdefull match- och videodata skapar vi en plattform som inte bara är underhållande för fansen, men även utvecklande för våra spelare och ledare genom Sportway’s coaching verktyg Team Account.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar