Artificiell intelligens växer inom idrotten

Sportway erövrar nya marknadsandelar och det sker nu via en satsning  i Finland där företaget ska producera 25 000 matcher per år  med teknik från artificiell intelligens. Med befintliga partnerskap i Sverige och Norge, växer nu norra Europas största nätverk för AI-produktion och totalt 300 arenor kommer ha utrustningen i de tre länderna under året.  

AI-teknikens alla färdigheter innebär oanade möjligheter

Bakom Sportway står bl a jonas Persson, som byggde upp ett internationellt företag, IEC in Sports, som handlade med tv-rättigheter.

Sportway och det Finska Ishockeyförbundet (FIHA) har nuingått ett partnerskap för att installera Sportways AI-kamerasystem i inledningsvis 70 arenor runt om i Finland.

Kan sända 25 000 matcher

Systemet möjliggör direktsändning av upp till 25 000 matcher i FIHA`s sändningsplattform. I framtidsplanerna ingår utbyggnad i upp till inte mindre än 200 arenor.

Därmed blir den finska marknaden Sportways näst största för AI-produktion av sport. Plattformen erbjuder livesändningar av samtliga spelade matcher i lägre divisioner inom dam- och herrhockey, samt juniorligor.

Dessutom ska alla arenor vara utrustade med Sportways branschledande coachingverktyg, Team Account, som används i spelarutveckling i form av dataanalys och videocoaching.

Tjänsten kommer förse FIHA-klubbarna med högkvalitativ livestreaming, coachingverktyg, mjukvara för spelarsäkerhet samt en plattform för live- och on-demand sändningar.

Tittarupplevelse

-  Att arbeta med det Finska Ishockeyförbundet visar på vår beslutsamhet i att leverera en förstklassig tittarupplevelse och erbjuda klubbarna fler möjligheter att förenas med deras medlemmar och supportrar, , säger Daniel Franck, VD, vid Sportway, och även han med en bakgrund inom IEC.

- Vi fick under förra säsongen, tillsammans med fem klubbar i Finland, chansen att utvärdera och utveckla vårt erbjudande med utökad grafik i sändningarna samt genomföra uppdateringar inom både Team Account och Situation room, vår mjukvara för spelarsäkerhet. Därför kan vi inför nästa säsong erbjuda ännu bättre tittarupplevelser och större nytta för klubbarna och förbundet, fortsätter Frank

Matti Nurminen, VD, FIHA, är belåten och förväntansfull:

Partnerskapet med Sportway är en viktig pusselbit i vår strävan att uppfylla vårt syfte, att erbjuda människor ishockeyupplevelser. Genom värdefull match- och videodata skapar vi en plattform som inte bara är underhållande för fansen, men även utvecklande för våra spelare och ledare genom Sportway’s coaching verktyg Team Account.

Fakta

Sportway är marknadsledande i att med hjälp av AI, leverera automatiserad video- och dataproduktion för att filma, producera och sända livematcher, men samtidigt säkerställa en hög kvalitet på innehållet för spelarna, deras familjer och fans. produktionen drivs av en algoritm som är speciellt utvecklad för hockeymatcher där en obemannad, stationär kamera filmar hela spelplanen för att skapa en panoramavy över densamma.

AI-teknologin följer sedan spelet och zoomar in där spelarna och pucken är, för att skapa en professionell tittarupplevelse. Teknologin integrerar även med statistiska databaser och matchsekretariat för att generera grafik och höjdpunkter i realtid. Som marknadsledare inom AI-produktion för sport erbjuder Sportway dels en end-to-end, helt automatiserad videoproduktion av direktsända idrottsevenemang, men även rådgivning för förbund, ligor och klubbar i hur de kan maximera potentialen av deras mediaprodukt. nyttjas av tränare att rita i videos. Player Account: Här kan Spelarna ha egna videoarkiv för individuell utveckling och även samla höjdpunkter och klipp. Hela matcher och klipp kan redigeras och delas, dels i sociala medier för vänner och familj, dels för att demonstrera sina färdigheter för scouter, andra tränare eller skolor. - Situation Room, erbjuder Sportway erbjuder också Situation Room, högupplöst video på hela spelytan, oavsett var spelet befinner sig. Med hjälp av en joystick-mjukvara kan förbundsrepresentanter och domare scrolla genom videos, zooma och reprisera alla situationer som behöver analyseras. Redigerade klipp kan exporteras för att delas, alternativt integreras med Microsoft teams för att föra diskussioner i realtid. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.