Kapplöpning inom digitala satsningar
Medievärldens transferering från papper till digitala uttryck blir allt mer påtagligt. Sportbladet är det senaste exemplet. Sportedaktionen förstärks med en medarbetare med ansvar för sporträttigheter och partnerskap och en medarbetare med stor rutin från förhandlingar runt medierättigheter.
Ideligen kommer nya exempel på samarbetsformer som varken var aktuella eller ens påtänkta för några år sedan. Papperstidningen förstärks exempelvis med tv-sändningar och ofta handlar det om avtal direkt med olika specialidrottsförbund eller arrangörer av olika cuper eller evenemang.
Idag pågår det närmast en kapplöpning mellan traditionella tidningar om att utveckla och hitta former för digital kommunikation.
Därför värvar Aftonbladet dubbelt nu, nya medarbetare blir Isabelle Redving och Magnus Malmros i avsikt att bredda och via nya avtal öka utbudet av digitala sändningar.
” Aftonbladet fortsätter investera i sporträttigheter för att fortsätta utveckla Sportbladet som ledande sportdestination i Sverige”, som det heter i en pressrelease.
Isabelle Redving blir ny ansvarig för sporträttigheter och partnerskap på Sportbladet. Dessutom tillkommer Magnus Malmros – en av Sveriges mest erfarna konsulter för mediarättigheter med ett brett nätverk över hela världen.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar