Intersport och Team Sportia utmanar

Sportbranschen ökade totalt under 2007 med 7,4 procent och 2006 med 7,5 procent. Konkurrensen är hård. Stadium är marknadsledande men har utmanare i Intersport och Team Sportia.

Sportbranschen ökade totalt under 2007 med 7,4 procent och 2006 med 7,5 procent. Konkurrensen är hård. Stadium är marknadsledande men har utmanare i Intersport och Team Sportia.

Intersport siktar på att öka omsättning till fem miljarder kronor inom några år och målet ska uppnås via förstärkt konsumentfokus och nya satsningar på klubbar. I dag samarbetar Intersport med 1 000 klubbar i Sverige.
- Där har vi en stor utvecklingspotential, säger vd Fredrik Johansson.

Under 2007 ökade Intersports försäljning i Sverige med 13 procent. I år är målet satt till 3,7 miljarder kronor.
- Vårt mål är att nå fem miljarder inom tre till fyra år, betonar Fredrik Johansson.
Som en jämförelse har Stadium en omsättning på 4,9 miljarder.

Genom att utveckla butiken ska flera kunder köpa flera varor hos Intersport.
- Den ska bli mer attraktiv genom en förbättrad varuförsörjning och logistik, säger Fredrik Johanson.
Team Sportias marknadsandel i Sverige är cirka 16 procent av sportfackhandeln. Kedjan kan påvisa en ökad försäljning med cirka 10 procent för andra året i rad. Förklaringen, enligt egna företrädare, är kontinuerlig kommunikation med kundklubbsmedlemmar och det nya butikskonceptet.

- Vi håller fast vid att vara en traditionell sportkedja med sportutrustning som fler uppskattar, säger Tommy Andersson, vd på Team Sportia.
Under 2007 har nya butiker öppnats i Sundsvall (Birsta) och i centrala Kiruna och under våren 2008 tillkommer nya Team Sportia butiker i Norrköping (Ingelsta), Uddevalla city och Kalmar (Giraffen).
Team Sportia fick mycket uppmärksam när sponsoruppgörelsen med IFK Göteborg tillkännagavs. Kedjan sponsrar också O-ringen, Vätternrundan, Vårruset och Stockholm Marathon.  

  

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.