Svettiga tröjor i Djurgården

Under parollen ”Ingen Tröja Torr – generationer av kämpar står bakom skölden på Stockholms stoltaste tröja” lanseras Djurgårdens nya matchtröja som går tillbaka till rötterna.

Efter att Adidas har presenterat AIK:s och IFK Göteborgs nya matchtröjor är nu turen kommen till Djurgården.

Den nya matchtröjan går kort och gott tillbaka till rötterna. Framförallt är Djurgårdens originalsköld tillbaka samtidigt som de klassiska blå ränderna på tröjan finns kvar. Dessutom pryds ryggslutet av ”Stockholms Stolthet” i guldbrodyr. Den klassiska tröjdesignen kännetecknar Djurgården och har varit inspirationskällan till DIF:s och adidas gemensamma kampanj ”Every team needs a shirt with a story – Ingen Tröja Torr”.

-  Under enorm press och efter att ha varit totalt uträknade lyckades vi, genom att tillsammans slita som djur i 90 minuter, med det ingen trodde var möjligt. Det sägs att DIF-legendaren Knivsta sade att ingen Djurgårdare går av planen med en torr tröja. För mig är det vad som kännetecknar oss och våra supportrar, vi är kämpar och det ska vi visa den här säsongen, säger Mattias Jonsson, lagkapten i DIF.

I kampanjmaterialet lyfts fyra spelare fram, två som tydligt symboliserar den kämpaglöd klubben står för, Mattias Jonsson och Daniel Sjölund, samt två som representerar det nya DIF, nyförvärven Kasper Hämäläinen och Jani Lyyski.
I bakgrunden skymtar de fem legendariska Djurgårdskämparna Gösta ”Knivsta” Sandberg, Markus Karlsson, Stefan Bergtoft, Niklas Rasck och Tommy ”Baloo” Berggren. Klocktornet reser sig i bakgrunden som en symbolik för vad såväl spelare och klubb som supportrar gått igenom.

Premiär för nya matchtröjan sker söndagen den 7 mars då DIF möter Vasalund i en träningsmatch. Då inleds också en omröstning där supportrarna får utse tidernas störste Djurgårdskämpe. Vid sina ska Djurgården dessutom byta ut utmärkelsen ”matchens lirare” mot ”matchens kämpe”.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.