Intensiv kamp om VM-miljarder
Världens fotbollsentusiaster har olika vanor. Spanjorerna var de som följde även kvalmatcherna till VM mest ingående, italienare de som såg mest fram emot turneringen och tyskarna ser mer på VM än britter vilket är än mera förståeligt i dag.
Var femte svensk man satt vid TV:n
I Sverige är det inga sensationella rapporter från mätningsföretag MMS. Åttondelsfinalen Spanien-Portugal har lockat flest TV-tittare hittills. 1,5 miljoner tittare följde andra halvlek och två tredjedelar var män.
22,5 procent av alla män (merparten i åldern 40-59 år) i landet och 11 procent av alla kvinnor följde spelet.
Undersökningsföretaget Kantar Sport har synat de internationella TV-vanorna inför och under VM i Sydafrika.
Lågt intresse redan före VM
Här kan noteras:
Att i Spanien sa 89 procent av de vuxna att de hade sett kvalmatcherna, jämfört med 77 procent i Storbritannien och 69 procent i Frankrike.
Att Italien toppar listan för andelen personer som har följt eller ska följa deras landslag i turneringen, med 83 procent jämfört med 68 procent i Storbritannien och 62 procent i Frankrike.
Att förtroendet för landslagen hade sjunkit i de två sistnämnda länderna redan före mästerskapet.
Att sju av tiospanjorer tror att deras lag erövrar VM-trofén. Bara två av tio fransmän trodde på sitt landslag.
Att undersökningsföretaget också frågade om människor är medvetna om vilka företag som är VM-sponsorer. Coca-Cola var svaret i såväl Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien som Storbritannien.
Adidas spår rekordförsäljning
Adidas gör en prognos om en rekordförsäljning på 1,5 miljarder euro med hjälp av VM.
Detta är en 15-procentig ökning jämfört med 2008, det förra rekordåret med 1,3 miljarder euro för försäljningen av fotbollsprodukter. Vid VM 2006 noterade adidas 1,2 miljarder euro.
- Efter de första tio dagarna är det redan klart att detta VM kommer att bli en stor framgång för Adidas , säger Herbert Hainer, VD för Adidas AG.
- Vi kommer inte bara uppnå våra ambitiösa mål i fotboll, vi kommer också att passera dem. Våra fotbollsaffärer växer över hela världen. Detta understryker turneringens globala makt.
Företaget har sålt 6 500 000 replika kit hittills i år jämfört med 3 miljoner vid samma punkt i 2006.
Inte en enda Nike-stjärna är kvar
Nike har inte haft samma flyt. Företagets affischnamn har floppat och stjärnorna från en dyr reklamfilm är borta när nu turneringen går in i sitt mest spännande skede.
Nikes reklamfilm ”Write the future” med Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Ronaldinho, Fabio Cannavaro, Didier Drogba och Franck Ribéry skulle bana väg för nya försäljningsframgångar.
Men i dag är alla tillbaka i sina vardagsmiljöer som TV-tittare till VM…
McDonalds EM-restaurang igen
Snabbmatjätten McDonald's har förnyat avtalet med UEFA som en huvudsponsor och som officiell restaurang vid mästerskap fram till 2017 och då omfattas EM både 2012 och 2016.
McDonald's tidigare avtal med UEFA, som omfattade Euro 2004 och 2008, var värt drygt miljoner dollar per år. Hur mycket kontraktskostnaden är denna gång vill inte någon av parterna avslöja.
Snabbmatskedjan har sponsrat fotbolls-EM sedan 1992 och McDonalds blir den sjätte huvudsponsorn jämte Adidas, Castrol, Coca-Cola, Hyundai-Kia och Carlsberg.
Ökad produktion av vuvuzelahorn
Nu måste det fram flera vuvuzelahorn. Tillverkningen sker på kinesiska fabriker och Reuters rapporterar från en fabrik i Ninghai Jiying i östra Kina att produktionen ska öka från 10 000 till 25 000 per dag.
Fabrikens chef Wu Yijun berättar att man hade övervägt att lägga ned produktionen då försäljningen tidigare gått trögt.
- Vi utvecklade denna vuvuzela-trumpet under 2001 men vi lyckades inte sälja den då. Under VM 2006 i Tyskland fick vi inte heller marknadsföra den och nu uppstår detta fantastiska intresse, säger Wu.
76 miljoner för smörjning
I december tar FIFA beslutet om var VM spelas 2022. En av de främsta intressenterna är Australien och nu har media avslöjat hur stora summor används för att smörja delegaterna i det internationella förbundet.
Det anses traditionellt att ge gåvor till gästerna som ska syna arenor, hotell och annat inför beslutet, men australiska tidningar har grävt fram sensationella fakta.
Förbundet har betalat lobbyister 76 miljoner kronor för att göra en vistelse i Australien så lyxig som möjligt för FIFA:s styrelseledamöter.
En fjärdedel av den totala kampanjkassan används till delegaterna, deras sällskap, och då inkluderas allt från resor – till smycken.
Mest lästa just nu
AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton.
På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.
I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön.
Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen.
De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.
Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt och tänker framför allt på åren 1975-91
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Den nionde vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Hans Bull från Falun vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Falu BS sålde den vinnande lotten och för det belönades även klubben med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.
Nu är vi långt från Tipsextra... Premier Legaue i TV serveras vid tio supersöndagar med välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.
– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.